Discussie: Lassen.
Los bericht bekijken
Oud 30 november 2017, 19:40   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik kan niet lassen.
Denk ik.
Nooit geprobeerd...
In ieder geval: het lijkt me leuk om het wel te kunnen.
Dus overweeg ik om me een lasapparaat aan te schaffen.
En daar begint de shit.
TIG, MIG, elektrodes, gasflessen, Ampere, prijsklasses... kortom: keuzestress!!

Enige tips van de kenners hier is dus welkom.

Wat is een prima beginnersapparaat? Eentje dus dat me geen stukken van mensen kost als het lassen toch niets voor mij blijkt te zijn maar tegelijk eentje waar ik als beginner toch een tijdje mee verderkan als lassen toch mijn ding blijkt te zijn.
Gewoon ijzer kunnen lassen is al voldoende. Eventueel mag inox ook. Alu en andere exotische metalen/legeringen zijn niet direct een vereiste.
Lassen met elektrode, is niet simpel voor een niet geoefende.
Miglassen, is eigenlijk de gemakkelijkste methode van lassen, je hebt er wel CO², mengas of argon voor nodig (koelen en afschermen van de las).
Tiglassen, vereist toch wel wat oefening. Met de meeste miglasposten kan je ook tiggen, als je goed kan brazeren of autogeen lassen, is tiggen geen probleem. Een miglaspost is meestal DC, je kan er dus geen aluminium mee tiggen. Voor tiggen heb je Argon gas nodig. Voor Aluminium heb je een AC apparaat nodig. De meeste tigtoestellen hebben AC en DC uitgang.

De ampèrerage hangt af van de materiaaldikte die u wilt lassen. en natuurlijk ook van de draaddikte of de dikte van de elektrode.

Ik ben onlangs bij Contimac geweest, we kregen daar een uitgebreide demonstratie over lastoestellen. Ik denk echter niet dat ze dat ook doen voor iemand die niet kan lassen.

Dus vooraleer je iets koopt moet je weten wat je er zeker mee wilt kunnen doen.

Maar als je absoluut niets kent van lassen ...
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden