Eno is nog maar net terug en daar is hij weer met zijn armoede litanie.
De prioriteit van echte arme mensen is een volle buik en een dak boven hun hoofd. Een PC en internet zijn geen basisbehoeftes van échte arme mensen.
Citaat:
De behoeftenpiramide van Maslow
Fysiologische behoeften
-De behoefte aan veiligheid en zekerheid
-Sociale behoeften
-Behoefte aan waardering
-Behoefte aan zelfrealisatie
Maslow onderscheidt als basisbehoeften de fysiologische behoeften:
behoefte aan voedsel,
aan drinken,
aan slapen,
aan warmte,
aan kleding en
aan seksuele activiteit.
De mens streeft er naar deze behoeften te bevredigen. Als hij zich daarvan in de vorm van een inkomen heeft zeker gesteld dienen zich onmiddellijk de volgende behoefte aan waarin hij wil voorzien:
De behoefte aan veiligheid en zekerheid
De mens streeft naar een veilige omgeving, naar bescherming tegen gevaar en naar een verzorgde toekomst. Is ook in deze behoefte in redelijke mate voorzien, dan komen de sociale behoeften naar voren.
Sociale behoeften
Sociale behoeften zijn de behoefte aan gezelligheid, en aan sociale contacten. De behoefte om ergens bij te horen, om vriendschap te geven en te krijgen, om geaccepteerd te worden.
Behoefte aan waardering
De vierde laag in de behoeftenhiërarchie van Maslow is de behoefte aan waardering. Ieder mens zoekt naar achting en respect. Maar deze behoefte ontstaat dus pas als in de andere behoeften is voorzien.
Behoefte aan zelfrealisatie
De hoogste laag is de behoefte aan zelfrealisatie. De mens streeft er uiteindelijk naar om wat er allemaal aan eigen mogelijkheden is, te realiseren. Creativiteit moet ontplooid kunnen worden. Creativiteit krijgt echter met een lege maag, in een onveilige omgeving, zonder contact met mensen nooit een kans. Vandaar dat dit de laatste fase is in Maslow's behoeftenpiramide.
|
https://mens-en-samenleving.infonu.n...an-maslow.html
Elk mens heeft dezelfde behoeften. In het realiseren van zijn behoeftes heeft Eno duidelijk nog een lange weg te gaan.
Zo te zien is hij er niet eens in geslaagd om de eerste fase in de behoeftepiramide van Maslow af te ronden.
Voor zover ik weet liet Maslow ook horen dat er levels kunnen overgeslagen worden, maar dat die later alsnog aan bod moeten komen.
De zwerfkat die ik enkele maanden geleden in huis haalde liet mij op een dag duidelijk verstaan dat ze meer behoefte had aan een aai van mij dan aan het kattenvoer en de melk die ik haar twee keer per dag voorzette.
Ze is intussen bijgegeten en kruipt elke morgen rond vijf uur stilletjes op mij om sociaal contact te maken. Haar primaire behoeftes werden bevredigd. (eten, drinken, slapen, warmte, veiligheid en zekerheid). Haar volgende behoefte, die om bij iemand te horen, om vriendschap te geven en te krijgen, heeft ervoor gezorgd dat ze geaccepteerd werd als huisgenoot. Mijn kattekop heeft niet alleen het vierde level gehaald (waardering, achting en respect), ze heeft zelfs de laatste fase in de behoeftepiramide van Maslow bereikt. Haar creativiteit kent geen grenzen. Ook al is haar bewegingsruimte beperkt tot mijn appartement.
Zowel mijn kat als mijn hond zijn overduidelijk gelukkige wezens. Net als ik.