Los bericht bekijken
Oud 3 december 2017, 06:52   #11
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben pro Monarchie, en tegen een zuiver protocollaire monarchie. Want laten we eerlijk zijn: de koning tekent alles wat hem wordt voorgeschoteld, en in het regeerwerk of wetgevend werk heeft hij 0,0 input.

Zijn enigste rol van betekenis is die van de regeringsvorming. In Nederland heeft men bij de afgelopen regeringsvorming de koning bijzonder hard gemist. Ook in dit land heeft Filiep, in tegenstelling tot zijn vader, een republikeinse partij (NVA) geen duimbreed in de weg gelegd. Zoals het ook hoort. Echter, door zijn neutrale houding kan hij moeilijke situaties deblokkeren.
Zo zie ik het ook. De symboliek van het koningshuis interesseert me totaal niet, maar de koning speelt discreet een belangrijke rol in dit landje van moeilijke evenwichten en een sterk gefragmenteerd politiek landschap. Dat is de reden dat de vendeliers de koning haten : hij voorkomt dat hun blokkage techniek efficiënt werkt. Houden dus.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden