Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Deze draad gaat niet over de Lorre maar over de monarchie versus een republiek. Jij hebt je keuze kenbaar gemaakt in de poll van kojak. Ik niet. Mijn keuze is zonder poll �* la ViveLaBelgique duidelijk genoeg.
Ik weet al veel langer dan vandaag dat jij niet alleen de Lorre geen warm hart toedraagt. Het is de rol die het koningshuis speelt die jou aan het nationalistische hart ligt. Een rol die het koninklijk circus, in jouw ogen toch, perfect speelt.
Wat betreft de zogenaamde discretie van het koningshuis, er bestaat zoiets als een regel dat de kroon niet mag ontbloot worden. Dat betekent dat een en ander niet in de openbaarheid mag komen. En dat verdedig jij. Toch zolang het niet de N-VA is die zich met zaakjes bezighoudt die het daglicht niet mogen zien.
Wat De Wever betreft: die is noch kandidaat voor het Belgisch koningschap, noch voor het presidentschap. Hij was zelfs geen kandidaat premier of Vlaams minister-president. Maar ik snap heel goed waarom je hem er bijsleurt. Alle gelegenheden om de partij van De Wever als een traditionele partij voor te stellen zijn goed, nietwaar? Voortdurend hetzelfde herhalen maakt je beweringen nochtans niet geloofwaardiger.
Wat de keuze van De Wever betreft. Dat was meer de keuze van Michel dan van De Wever. Als Di Rupo zijn hand niet overspeeld had was De Wever gewoon niet op "het schip" geraakt maar vierkant van de wal geduwd. Ook al is zijn partij véruit de grootste. In een land zoals jouw geliefde Belgique vormt dat geen énkel probleem. Met of zonder de institutionele rol die Flip volgens jou discreet en met verve speelt.
Wat de vendelzwaaiende hobbyisten betreft waar jij zo op neerkijkt. It take's one to know one.
|
We kunnen nu alle 2 blijven "neen" zeggen tegen elkaar tot we doodvallen maar dat gaat niets veranderen. Mijn stelling is : de ex-vendeliers kunnen wel degelijk deel uit maken van een federale regering (zoals ze nu met brio demonstreren) voor zover ze hun pathologie in de koelkast of op zolder opbergen. Minister Jan, minister Steven en staatssecretaris Theo zijn niet onbekwaam, verre van dat.
Enkel als de ziekte uitbreekt, zijn quarantaine maatregelen noodzakelijk.
Snappie ?
En het koningshuis toonde aan in de praktijk dat zij dit ook zo zien, een dwalende N-VA kon in 2012 nog de pot op toen ze neen zeiden tegen EDR, een realistische N-VA kon mee aanschuiven aan de feestdis in 2014 bij de inauguratie van Michel I.
Het gaat maar over één ding, de conditio sine qua non. De rest is de klassieke onderhandeling tussen links en rechts.