1)Ik betaal als ik een produkt koop dat verpakt is in, laat ons zeggen, een plastic wikkel en een kartonnen doosje.
2)Ik steek er mijn tijd (onbetaald) in om dat verpakkingsspul manueel te verwijderen en te sorteren.
3)Ik offer een gedeelte van mijn patrimonium op om als afvalopslagplaats te dienen (restafval, GFT, papier, PMD, KGA, lege batterijen) maar betaal voor dat gedeelte nog steeds onroerende voorheffing.
4)Ik zet mijn netjes gesorteerde troep op tijd en stond buiten. Mits te vroeg riskeer ik een boete te moeten betalen.
5)De ophaaldienst komt mijn troep ophalen, betaalt mij niet voor mijn nochtans waardevolle troep en ik krijg op het einde van het jaar daar de rekening voor die ik betaal.
6)De ophaaldienst verkoopt mijn netjes gesorteerde troep aan een verwerker die mijn netjes gesorteerde en verwerkte troep verkoopt aan een fabrikant van verpakkingen. En diens verpakkingen betaal ik wederom als ik een verpakt produkt aanschaf.
7) Goto 2)
Korte samenvatting van de verpakkins-/recyclagecyclus: ik betaal
Mijn redenatie is dan: als ik in heel de keten van begin tot einde moet betalen (voor de aanschaf, voor het sorteren, voor het laten ophalen, voor opnieuw de aanschaf,...) doe ik met mijn afval wat ik wil.
De gemeente is al rijk genoeg dus krijgt een vereniging mijn stort.
Fuck heel dat intercommunale gedoe.
Hoera!!