Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Die Blue HDI motoren die volgens de persberichten inderdaad voldoen...voldoen niet in de realiteit.
TNO heeft verleden jaar een hele reeks wagens getest, waaronder de Blue HDI motoren van PSA die volgens hun veel minder NOx uitstoten. De resultaten van TNO waren ontnuchterend. De hele reeks recente wagens stootte gemiddeld 300-500 mg NOx/km uit, veel hoger dan de norm. In de testcondities presteerden ze veel beter. Op de weg was het huilen met de pet op. De Citroen cactus met Blue HDI zat tussen 400-500 mg/km.
Norm is 80 mg/km.....
|
Hier een lijstje getest in 2016, zelfs in ideale warme omstandigheden (zomer)
2e cijfer is NOx, laatste cijfer is factor teveel ..
Abgasmessungen an 36 Diesel- und 3 Benzin-Hybrid-Pkw, Euro 6
Euro 6 Diesel-Pkw Ø CO2 g/km
Ø NOx mg/km Faktor Grenzwert-überschreitung
Ford Mondeo 2.0 Duratorq TDCi 155 739 9,2
Nissan Qashqai 1.6 dCi 164 677 8,5
Renault Scenic 1.6 dCi 144 655 8,2
Ford Kuga 2.0 TDCi 2x4 143 614 7,7
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi 134 554 6,9
Ford Focus 1.5 TDCi 109 554 6,9
Jeep Renegade 1.6 Multijet (rot) 126 504 6,3
Mercedes A-Klasse A 200 CDI 132 487 6,1
Jeep Renegade 1.6 Multijet (schwarz) 127 453 5,7
Audi A3 1.6 TDI Sportback 157 438 5,5
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 180 421 5,3
Fiat 500 X 1.6 122 420 5,3
Volvo XC60 2.0D 147 414 5,2
Toyota Auris 1.4 D 122 407 5,1
Opel Zafira 1.6 CDTi 155 404 5,1
BMW 520 d Touring 130 387 4,8
BMW 320d GT xDrive 135 360 4,5
Hyundai i30 1.6 CRDi 131 331 4,1
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 171 329 4,1
Peugeot 2008 1.6 Blue HDI 109 299 3,7
BMW X5 xDrive 25d 160 283 3,5
VW Golf VII 1.6 TDI Variant 134 228 2,9
Mercedes C 250 d T-Modell 132 206 2,6
Audi A6 2.0 TDI Avant 174 203 2,5
BMW 318 d Touring (silber) 141 200 2,5
Mercedes E220 Bluetec T-Modell 162 188 2,4
VW Touran 1.6 TDI1) 1711) 184 2,3
VW Tiguan 2.0 TDI1) 1801)
141 1,8
Skoda Oktavia 2.0 TDI 132
135 1,7
Audi A4 2.0 TDI Avant 115
119 1,5
VW Passat 2.0 TDI Variant 148
118 1,5
BMW 318 d Touring (schwarz) 133
95 1,2
Opel Zafira 1.6 CDTi (neue Motorsteuerung)2) 138
94 1,2
VW T6 Transporter 2.0 TDI 3) 162 118 0,9
Audi Q3 2.0 TDI quattro 148 48 0,6
Mercedes E 220 d Limousine (neue Motorgeneration)2) 156 44 0,6
1)CO2-Wert unter Vorbehalt
2)Fahrzeuge wurden vom Hersteller gestellt, Werte unter Vorbehalt der Nachmessung bei realem Serienfahrzeug
3)Grenzwert Euro 6 NFZ 125 mg/km
Berlin, September 2016
Bron:
http://www.duh.de/fileadmin/user_upl...-Messungen.pdf
Maar 2 van de 36 euronorm 6 diesels voldeden
aan de grenswaarde van 80 mg/km, dus dat ze het kunnen is bewezen, maar... die NOx- en SCR-kat en
correcte adblue-regeling (
groter reservoir) kost ook wat extra en ook extra plaats, wat de winst op de wagen vermindert... En zolang die NEDC test niet aangepast wordt, ttz en bijkomende testen op de software niet bestaan, gaan die smog-bedriegers verdersjoemelen... Tenor: "Jama de anderen -concurrenten- sjoemelen verder... en als die nog sjoemelen waarom gaan we dan niet verder mogen sjoemelen? Wie doet ons iets?" "De gezondere lucht kan de pot op"
Toevallig 2 wagens waar het niet zo opvalt dat die 2k duurder worden, en waar de eigenaars ook niet om een litertje meer ad blue om de x.000 km verlegen zitten., eigenlijk zijn het 3 wagens want die VW T6 mag ietsje meer uitstoten - tot 125 mg- als transporter
Die praktijkmeting is overigens redelijk eco gereden
dus men mag ervanuit gaan dat zeker 80% ook de normtest in het labo niet gaan halen, de wagens die factor 2 erboven zitten...
Bovendien zeggen de testers dat ze eigenlijk die testen in de winter nog eens moesten doen want dan liggen de waardes in de regel nog hoger. Het testbericht zegt ook dat ze de software niet getest hebben, wslk wegens te ingewikkeld en tijdnood.