Los bericht bekijken
Oud 13 december 2017, 08:34   #121
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Thuleander heeft duidelijk een gevoelige snaar geraakt, dat ziet men aan de woeste reacties.

Ik ga in deze volledig akkoord met hem, maar ben echter wel actief.

Wat ik afdraag aan belastingen is ronduit ranzig te noemen.

Veel van de positivisten hier hebben duidelijk een erfenis opgeschept of geld van mama en papa gekregen.
Ik vraag mij steeds af waarom sommige mensen steeds afgeven op andere.
En waarom lager geschoolden steeds afgeven op hoger geschoolden.
In België kan iedereen zich beter scholen, op eender welk ogenblik in zijn leven.
Heb je geen A2, omdat je te lui was, schoolmoe was, in de verkeerde richting zat, verkeerde vrienden had, een slechte thuissituatie had, of gewoon omdat je te stom was je school af te werken, speelt helemaal geen rol.
Je kan die A2 nog steeds gaan halen, in welke richting dan ook.
Ben je werkloos, dan ga je gewoon nar een CVO, legt een inplanningsproef af en je kan gratis de lessen volgen waarvoor de vakken waarin je niet slaagde op het niveau dat je haalde bij de proeven, de proeven waarvoor je slaagde, daar krijg je vrijstelling voor.
Ben je aan het werken, dan moet je inschrijvingsgeld betalen, dat je na het behalen van je diploma terugbetaald krijgt.
Heb je een A2, dan kan je als werkloze gratis een hogere opleiding gaan volgen, werk je, dan kost die maximuum 600€ per jaar, waarvan je zelf slechts 1/2 moet betalen dankzij de opleidingcheques. En afhankelijk van de school krijg je alle leerstof op kosten van de school, waardoor je geen boeken moet kopen.
Terwijl je een erkende opleiding volgt, heb je ook nog eens recht op 180 uren betaald eductief verlof. Je moet dan wel minstens 90% van de lesuren aanwezig zijn.

En ja, men betaald veel aan belastingen in België, van 6000€ bruto houd je als werknemer slechts 3500€ netto over.
Maar daar staat wel wat tegenover.
Het schoolsysteem dat ik juist aanhaalde kost ook geld. In andere landen kennen ze dit niet.
Onze medische zorgsysteem kost ook veel geld, zelfs de Nederlanders en Amerikanen zijn er jaloers op.

En nee, Demper, ik heb niets geërft of gekregen en heb alles zelf verdient en bij elkaar gespaard.

Goed, ik heb daar veel en hard voor moeten werken.
Ik heb jobs gedaan waaraan gevaren waren verbonden.
Jobs die een ander niet wilde doen.
Jobs waarvan iedereen zegt, jij hebt toch wel wat meegemaakt en beleefd.
Jobs waarvan iedereen jaloers is op de verdiensten, zelfs IR en Doctoraten.
Jobs waarvoor je geen schoolse diploma's moet hebben, maar verstand, lef en inzet.
Goed, soms zit je tientalle meters onder de grond in een smale pijp, soms hang je tientalle meters boven de grond aan een trouw, soms zit je enkele meters dip onder water, soms ben je enkele weken van huis.
Maar het zijn jobs die moeten gebeuren en waarvoor men goed betaald.
En het zijn dan nog leuke jobs, je dingen kan bekijken en doen waar andere enkel van kunnen dromen of er veel geld voor betalen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden