Los bericht bekijken
Oud 13 december 2017, 21:19   #187
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
1)Dat zou inderdaad best kunnen. Maar het is wel kenmerkend dat iedereen die met die stelling afkomt meestal wel stilvalt als ik dan vraag 'hoe het dan wel zou moeten'.
Kakken op het systeem is gemakkelijk. Betere voorstellen formuleren blijkbaar niet.

2)We krijgen de politiekers die we kiezen. Zou er destijds iemand geloofd hebben dat bv. Bart de Wevers doel was om het lot van de mens te verbeteren?

3)Sorry maar dat is mij wat teveel geitewollensokkenpraat.
Ik heb een goeie job maar omdat ik ze uitvoer heeft iemand anders geen kans op die job. Duw ik die persoon dan naar beneden?
Ik zie mijn 'gevecht om bovenaan te geraken' ook niet echt als een gevecht tegen mijn medemens. En als ik bij elke handeling die ik uitvoer me moet gaan afvragen of die handeling op een of andere manier schade kan berokkenen aan een van mijn miljarden medemensen kan ik me vandaag beter ophangen.
1) Ik heb wel een idee, reeds overvloedig uitgelegd, onderaan geef ik enkele links weer waar je meer kan terugvinden.
Het is één idee, daarmee kan je natuurlijk niet alles oplossen.
Het is wel het idee waar je het meeste winst kan mee halen.
Ik onthoud me dus van fine tuning en beperk me tot de hoofdzaak, daarvoor heb ik eigenlijk al tijd tekort, maar goed, hier en daar een post lukt wel.

2) Ik denk dat de meeste politici het lot van de mens willen verbeteren, zo ook BDW.
Stel dat je op een waardeschaal de slechtste mens op aarde 0 punten zou toekennen en de beste mens 100 punten, dan zouden ongeveer 7 miljard mensen een score tussenin behalen.
Alles een beetje afhankelijk hoe je gaat beoordelen enzo, … niet gemakkelijk (is maar gedachtenexperiment).
Ik wil maar zeggen, neem er ééntje uit de hoop en je hebt een behoorlijke kans dat je op een redelijk deftig individu uitkomt.
Natuurlijk is er een verband tussen wie we zijn en wat de wereld geworden is.
Maar belangrijker dan de kwaliteit van het individu lijkt me momenteel een ander gegeven dat los staat van individuele kwaliteiten.
Een vb ter verduidelijking.
http://www.standaard.be/cnt/dmf03072000_016

Roskilde weet je nog?
8 doden zonder dat er echt moordenaars bij betrokken waren, en toch stierven de slachtoffers onder menselijk toedoen.
Hetgeen bepalend was, was de ruimte of het gebrek er aan.
Opeens veranderen vredelievende mensen in een hysterische massa die vecht voor eigen behoud en al doende anderen vertrappelend.
Het gevolg willekeurige slachtoffers.

Wat voor Roskilde geldt is ook van toepassing op de rest van de wereld en onder vele verschillende vormen.
De aarde biedt ook een ruimte (of oppervlakte).
Naarmate we met steeds meer zijn, wordt die beschikbare ruimte ook steeds kleiner.
Hierdoor krijg je ook steeds meer van die afgeleide problemen, gaand van relatief klein tot potentieel zeer groot (vb USA versus N Korea – ontploft de bom, of niet?)

3) Het was zeker niet mijn bedoeling je een schuldcomplex aan te praten.
Ji en ik en al de anderen, we zitten allemaal in datzelfde systeem, we roeien allemaal in min of meerdere mate mee.
En als we bvb in de file staan zijn we zowel dader als slachtoffer.
We hoeven ons niet te schamen omdat we in een file staan en ze hiermee versterken, we hebben vaak weinig andere goede keuzes.
Het is niet omdat we door en door en door slecht zijn dat we mekaars leven soms heel onaangenaam maken, het is gewoon omdat we met veel te veel zijn voor de aarde die nu eenmaal een beperkte ruimte is.
Onze vrijheid perkt die van een ander onoverkomelijk in (soms letterlijk, zie vb files).

Tot besluit de beloofde links:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=173474 Overbevolking, draad ter bewustmaking 11-7-12
http://forum.politics.be/showthread.php?t=213031 hydra monster
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen
satiper is offline   Met citaat antwoorden