Los bericht bekijken
Oud 2 januari 2005, 14:23   #35
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Bourgeois zegt dat de parlementsleden moeten beslissen over de Europese grondwet, omdat zij daartoe verkozen zijn. Deze stellingname is logisch onverenigbaar met de stelling van Brepoels en De Wever, volgens dewelke de bevolking zich over de EU-grondwet dient uit te spreken. Volgens Bourgeois is een referendum �* la Verhofstadt niet echt want de uitslag is niet bindend. Het referendum dat Brepoels en De Wever vragen is ook niet bindend , en volgens Bourgeois dus ook onecht (=schijnreferendum). Heel consequent allemaal.
Beste, als strijdmakker voor invierong van (uiteraard bindende) referenda op (uiertaard) volksinitiatief, lijkt het me dat er hier toch een begripsverwarring ontstaan is, én dat de positie van de NVA toch nog redelijk koherent is (zij het dat de verwoording minder optimaal is).

Voor zover ik het begrepen heb, is de NVA
VOORSTANDERS van de onvoering van echte referenda als middel tot politieke besluitvorming,
TEGEN het misbruik dat de politieke pseudo-correcten makan vand e term 'referendum' doordat ze datgene wat eigenlijk slechts een volksraadpleging is, vijblijvende dus, 'verkope en voorstellen als 'referendum'.
VOORSTANDER, in afwachting van de nodige wetsaanpassingen voor invoering van referenda, van een grondig parlementaire besprekin én van stemming daaroiver met een nodige tweederdemeerderheid.

Dat men dus, om de wettelijkheid te behouden, op korte termijn het parlement nog wil laten stemmen, gezien er géén wettig referedndum mogelijk is op dez etermijn, lijkt me dus élemaal niet kontradiktorisch. het is gewoon een zaak van korte en langere termijn kunnen onderscheiden, met op korte termijn minder goede mogelijkheden dan op langere.

Dat Bourgeois daarenboven ook een tweederde meerderheid vooropstelt is héél zinvol: nu zou paars immers willen proberen om dat verdrag slechts bij gewone meerderheid goedgekeurd te krijgen; daarmee zou dan in onze rechtsorde echter een regel van lagere orde (Eur. grondwet, hier slechts met 1/2 goedgekeurd) VOORRANG verkrijgen op de democratisch gezien hogere regel van onze met 2/3 meerderheid goedgekeurde grondwet.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden