Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee
Ik denk dat er gewoon geen betrouwbare routinemethode bestaat voor fijne partikkels. Dat zijn labotoestellen die door gespecialiseerd personeel moeten bediend en onderhouden worden.
|
Die bestaan wel (luchtmetingen):
https://www.testo.com/de-CH/abgas-ga..._particle_nano
... maar niet direct om betrouwbare metingen te hebben op een uitlaat gemonteerd.
En Duitsland gaat deze wel invoeren vanaf 1 jan 2019, en vanaf 2021 zelfs een deeltjesteller.
Anders kan men al die nieuwe euronormen en hun deeltjesgrenswaardes - ook voor benzines - niet controleren:
Citaat:
Twijfelachtige uitstootnormen
De Europese Commissie en de auto-industrie is zich hier van bewust. Momenteel ligt de PN-norm voor benzinewagens 10 keer hoger dan voor dieselwagens. Een benzine mag per km 1012 fijnstofdeeltjes uitstoten, een diesel maar 1011. In 2014 wou Europa die limiet gelijk trekken, maar de autosector kon een uitstel van drie jaar bekomen. Sinds september 2017 moeten nieuwe modellen aan de 1011-norm voldoen, vanaf september 2018 moeten alle nieuw verkochte wagens er aan voldoen.

Fijnstof uitstoot diesel benzine
Een schatting van het aantal fijnstofdeeltjes (PN) dat per km uitgestoten wordt door verschillende types motoren. Exacte waarden zijn afhankelijk van het type test, het ontwerp van de motor, kwaliteit van de brandstof, etc., en zijn dus moeilijk exact te bepalen. Deze grafiek geeft enkel een vergelijkende indicatie. De waarden zijn gebaseerd op rapporten van AECC en T&E.
https://www.egear.be/fijnstof-benzinemotor/
|