Los bericht bekijken
Oud 22 januari 2018, 17:48   #56
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Goed. We zijn al een stapje verder. U geeft al toe dat de mogelijkheid er is dat ik citeer: "de brandstof baronnie" de meeste goede vindingen tegenwerkt.
Tot staving van mijn bevindingen heb ik voor vijftig jaar terug contact gehad met een Brusselaar en die had toen reeds een sportwagen zelf gemaakt waarvan de carosserie bestond uit een mengsel van polyester en verder mij onbekende elementen. Maar die carosserie was toen reeds totaal roestvrij en deze factor was toen nog een grote handicap voor wat betreft de levensduur van een wagen. Hij sprak toen reeds over een octrooi en over de verkoop er van. Even later was hij wel verdwenen. Iedereen vermoedde dat hij ergens in de woestijn verbleef. Want hij had nog teken van leven gegeven.
Mogekijk weet jij meer dan ik want ik denk nog steeds dat men via zonnecellen toch rechtstreeks electriciteit kan produceren?
Trouwens via stoom verkregen uit paraboolspiegels kan men ook electriciteit opwekken. Alhoewel dit wel een omslachtiger procédé is.
U stelt zich vragen of de energie van zonlicht voldoende zou zijn om ons wagenpark van waterstof te voorzien. Dit is de wetenschap vriend die deze berekening moet maken. Onze toekomstgerichte verplaatsingen moeten immers niet gebeuren met de zware voertuigen die we heden gebruiken.
De meesten onder ons rijden nu reeds met wagens die 1000 kg dode massa hebben en zelfs meer. Onze studenten rijden nu zelfs duizenden km met wagens op zonne-energie.
Er wordt ook niet onderzocht of het mogelijk is personenvervoer te doen via windtunnels die spoorlijnen mogelijk kunnen vervangen.
Om een lang verhaal en discussie af te ronden ben ik geen voorstander van uw fatalistische benadering. We moeten vooral de wetenschap die onderzoek doet waarderen op alle terreinen.
Wie voor tweehonderd jaar ging vertellen wat we nu al hebben had men misschien voor gek verklaard.
Fatalisme heeft ons nooit een stap vooruit gebracht.
En indien Godsdiensten wat minder nonsens zouden verkondigen dan was de wereld vlugger een bol geweest i.p.v. een platte schijf waar het water afviel.
Dat Godsdienstig gelul over volle wijnranken leidt ons gewoon verder naar de afgrond. En zoveel jaren rest ons niet meer hoor om onze wereld in ere te herstellen. Hoeveel jaren terug waren voorbehoedsmiddelen verboden?
Ongeboren leven moet beschermd worden. Goed. Akkoord zelfs. Maar hoeveel eicellen worden er dagelijks via de riolering weggespoeld?
Toch ook ongeboren leven nietwaar?
De berekeningen of zonnepanelen ons wagenpark mobiel kan gehouden worden is reeds lang gemaakt.
Het antwoord is NEE, er zouden te veel panelen nodig zijn om voldoende energie op te wekken.
Om ons huidige Belgisch stroomverbruik met zonnepanelen en windmolens op te wekken, zouden we een oppervlakte groter dan België moeten bedekken met panelen en de Noordzee vol windmolens moeten zetten.
We moeten dus andere mogelijkheden gaan gebruiken in combinatie met elkaar.
Maar we moeten ook terug naar een leven waarbij we veel minder energie verbruiken.
We moeten stoppen met denken dat we heel de wereld naar onze levensstandaard kunnen laten opbloeien.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden