Los bericht bekijken
Oud 24 januari 2018, 15:08   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
.... en dat is zonder de crashes van de UPS 747 (vlucht 6) en de Asiana Cargo 747 (vlucht 991) die het gevolg waren van spontane ontbranding van Li-ion batterijen in de vracht.
Je moogt dat wel eens nuanceren. Normale Li-ions waren dat niet, maar wel van de gevarenklasse 9:
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/UPS_Airlines-vlucht_6

In de gemengde lading waren veel batterijen aanwezig waaronder lithium-batterijen. Een aantal van de laatste behoorden tot gevarenklasse 9, maar waren niet ingeschreven als gevaarlijke lading. Onderzoekers gaan ervan uit dat de brand is veroorzaakt door energetic failure characterised by thermal runaway. Met andere woorden, een batterij is tot zelfontbranding gekomen wat vervolgens een kettingreactie veroorzaakte.[1]
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/ADR-ge...s#Aanduidingen

9 als laatste cijfer: gevaar voor spontane hevige reactie

Laatst gewijzigd door Micele : 24 januari 2018 om 15:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden