Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
U verzint heel wat. Maar als ik mij niet vergis begint elke baby met nul kennis en inzicht. In elke cultuur leren kinderen de eerste jaren alle basiskennis die ze nodig hebben en het is nooit aangetoond dat die vermogens per cultuur verschillen. Is potentiële inteligentie net zoiets als potentïeel kapitaal? Want als ik meespeel met de Lotto ben ik potentiëel schatrijk! 
|
Niet juist.
Om te overleven in Afrika heb je totaal andere basiskennis nodig tegenover in Europa.
Een kind van 6 moet in Afrika het verschil kennen tussen de afdruk van een leeuw en een luipaard en weten welke planten eetbaar zijn, maar heeft weinig aan het kennen van het ABC.
Een kind van 6 in de woestijn om water kunnen vinden en zijn weg kunnen bepalen zonder hulpmiddelen.
Een kind van 6 in Europa moet tot 10 kunnen tellen en het ABC volledig kennen, de voeding word gekocht in de winkel.
IQ-testen moeten dus gebaseerd zijn op cultuur en leefomstandigheden.
Om eerlijk te zijn, 90% van de Westelingen zou het geen 3 dagen overleven in de broes, nog geen dag in de woestijn.
Dit enkel door gebrek aan basiskennis in die leefomstandigheden.
Om je dit te bewijzen, probeer eens een toestel met een massa van 500kg met enkel een touw van 12mm dik en een vast punt boven het toestel 20cm op te tillen.