Gewoon rijbewijs afnemen zolang ze niet weten welke euronorm hun wagen heeft. LOL.
Wie daar te dom voor is, is ook te dom voor te rijden.
Het triestige van dat paperassensysteem van BE is het feit dat vele oudere benzines euronorm 1 en 2 wel degelijk hebben, maar het staat niet in hun inschrijvingspapieren, want die bestonden toen nog niet, ttz het staat ook niet op die verouderde gelijkvormigheidsattesten.
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170105_02658458
Bij benzinewagens zijn de regels iets soepeler omdat ze ook minder vervuilen. Alleen benzinewagens die werden gemaakt voor de euronormen werden ingevoerd, mogen de stad niet in. Dat zijn wagens die meestal ouder zijn dan 20 jaar.
|
In het buitenland hebben ze dat probleem niet, want daar kan de keuring de milieunorm aanpassen door wettelijke uitlaattesten, die zijn daar wel bevoegd voor. De papieren (Kfz-brief) worden dan aangepast, en de voertuigen krijgen een groene sticker. In BE zijn ze daar te dom en te lui voor die bevoegdheid aan de hoofdkeuring te geven. Het kost wat geld die uitlaatgasapparaten aan te kopen, en de mensen een snelcursus te geven.
In Duitsland mag ik bvb de groene LEZ binnen maar in Antwerpen niet. Maar daarvoor neem ik wel desnoods de euronorm 5 benzine. Ik ga daar niet voor zeuren. Want het risico in Antwerpen is ook te groot voor mijn oldtimer.