Citaat:
De aangepaste belastingtarieven personenbelasting zien er voor inkomsten 2017 aanslagjaar 2018 als volgt uit :
Van 0 tot 8.930 € 25%
Van 8.930 € tot 12.720 € 30%
Van 12.720 € tot 21.190 € 40%
Van 21.190 € tot 38.830 € 45%
Boven de 38.830 € 50%
(dit zijn meteen de geïndexeerde schijven)
In vergelijking met voorafgaande jaren, zullen kenners kunnen opmerken dat de schijf van 30% kleiner geworden is ten voordele van de schijf van 25%
Opgelet, natuurlijk kunnen wij met zijn allen genieten van bepaalde aftrekken, maar laat duidelijk zijn, dat er amper nog aftrekposten zijn, die afgetrokken mogen worden van de hoogste schijf of wat men noemt het marginaal tarief. De voorbije regeringen hebben zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven, beslist om bij de meeste aftrekken eerst de laagste schijf van 25% op te gebruiken, en indien nodig dan de volgende schijf van 30%. Enz.
Iemand zonder kinderen ten laste, iemand met 1 kind ten laste (dus hogere aftrekpost) en iemand met 3 kinderen ten laste, betaalt op alles dat hij verdient boven de 24.800,00 euro 50% personenbelasting.
Opgepast, voor normale Belgen die niet woonachtig zijn in een gemeente zonder gemeentebelastingen, komt bovenop elk tarief nog eens de gemeentebelasting van 5%, 6% of meer.
Hopelijk begrijpt u nu ietsje beter, waarom uw dagdagelijkse goedbedoelde inspanningen, vooral goed zijn of veel naar Brussel te mogen dragen
|
Kan er iemand mij uitleggen waarom dit eerlijk zou zijn? De helft afgeven als je hard werkt of hooggeschoold bent. Ik heb geen kinderen ten laste maar moet straks in mijn eentje een huis gaan kopen.
Met zo'n systeem lijkt het me dat je best je officiële inkomen beperkt, en zo veel mogelijk in het zwart doet om de belastingsdiefstal te vermijden.