Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Heeft niks te maken met de aarde op zichzelf.
In een vacuüm op Jupiter zullen de voorwerpen allemaal met dezelfde, veel hogere versnelling vallen.
Dat is nu eenmaal het resultaat van de massa waarnaartoe de kleinere massa's getrokken worden.
Om een voorbeeld te geven, als ik spring ga ik niet omhoog, maar de aarde van mij weg, en andersom, ik val niet, de aarde komt naar mij toe. En dat met een versnelling van 9.81m/sec².
|
Dat versta ik niet.
Die 9.81m/s2 is de toepassing van de algemene graviteitswet op het geval van de aarde. De algemene graviteitswet stelt dat 2 massa mekaar aantrekken met een kracht evenredig met het product van die 2 massa's, omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand tussen de zwaartepunten van die 2 massa's en waarbij de evenredigheidsconstante de algemene graviteitsconstante is. De valversnelling 9.81m/s2 is gelijk aan de massa van de aarde vermenigvuldigd met de algemene graviteitsconstante en gedeeld door de straal van aarde in het kwadraat. Daar de straal van de aarde op de evenaar groter is dan aan de polen is de valversnelling op de evenaar kleiner dan op de polen. Aangezien de kracht die de aarde uitoefent op een persoon die aan het vallen is gelijk is in grootte maar tegengesteld in zin aan de kracht die die persoon op de aarde uitoefent en aangezien de versnelling gelijk is aan de kracht gedeeld door de massa, zou de aarde wel versnellen in tegengestelde zin als de versnelling als de vallende persoon, maar in grootte een factor kleiner gelijk aan de verhouding tussen de massa van de aarde en de massa van de vallende persoon, ware het niet dat er op het moment dat die persoon aan het vallen is er wellicht een tegenvoeter ook aan het vallen is diametraal tegenover de vallende persoon, die maakt dat de netto kracht op de aarde uitgeoefend quasi nul is en dus ook de versnelling als gevolg van deze 2 vallende antipodisch opgestelde personen.