Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil
Iemand die fulltime werkt, doet door de band 38 uur gemiddeld, dat is, gemiddeld, 7.6h per dag.
Werk je tot 15h30, dan zou je moeten beginnen om 7h54. Pak dan nog wat gespreide pauze en dan zou je moeten beginnen om 7h30.
Andere stelsels die ik nog geweten heb in de bedrijven waar ik werkte:
- flextime waar je enkel de kerntijd moet aanwezig zijn (9h30 tot 15h30) maar gemiddeld aan uw 38h moet komen
- weken van 40h waar ze sommige dagen dan merkelijk vroeger stopten, maar wel iedere dag starten om 8h
- weken van 40h en dan gewoon meer recupdagen geven
-...
|
Waar is de tijd van de 40-uren week! Echt 40 uren, niks compensatie, niks extra pauzes.
Of zoals vroeger in de maritiem (een systeem dat ik nooit gesnapt heb) : vroeg beginnen, 4 uur aan een stuk werken, 2 tot 2,5 uur pauze en weer 4 uur aan een stuk werken. Dat waren dus midden op de dag 2 volledig verloren uren. Naar huis gaan kon niet. Ik heb er wel gekend die naar de cinema gingen tijdens hun pauze! Maar dat kon ik me niet permitteren.
Maar in ieder geval, iedereen die ik kende moest 40 uur werken per week. En dan hebben ze nu al burn-outs als ze amper 38 jaar zijn, onbegrijpelijk ...