Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove
Mijn vader was een doodbrave Brusselaar. Die sprak dialect...heel goed Nederlands ...las Duitse boeken en sprak omzeggens feilloos Frans.
Hij was dolgelukkig toen hij begin jaren 70 via de kabeltelevisie naar de Nederlandse en Duitse omroepen kon beginnen kijken.
Mijn moeder was een Limburgse emigreerde naar Brussel sprak Limburgs en kon zich na enige tijd goed uitdrukken in het Brussels .Het Frans had ze snel onder de knie (Belgische straat Frans uiteraard). Beetje bij beetje sprak ze beter en beter keurig Nederlands hetgeen ze nu nog doet met de kleinkinderen (want die praten uiteraard geen dialect meer  )
Zo gaat dat bij Brusselse Vlamingen.
|
Echt? Ik heb er nochtans gekend die spraken over Tirlemont en Montaigu en andere zever. Ook Brusselse Vlamingen! Er zijn dus waarschijnlijk twee soorten.

Maar er zijn ook andere onnozelaars die spreken in Liège over Luik en in Mons over Bergen. Die steden bestaan evenmin.
En een Duitser die mij buiten Liège de weg vraagt naar Luttich kan er op rekenen dat ik hem naar Lourdes stuur. Bidden bij de maagd om meer verstand te krijgen.