Los bericht bekijken
Oud 3 maart 2018, 01:27   #40
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Een moderne parabel die nog altijd in is!

Er was eens een kip die op het erf van de boerderij rondscharrelde tot ze enkele korrels tarwe vond. Ze riep haar buren erbij en zei: "Als we mijn graan zaaien, heb ik later brood om te eten.

Wie kan me helpen zaaien?"
Jij bent te laag geschoold zei hij tot de koe.
Jij bent te duur zei hij tot de eend.
Jij bént te oud zei hij tot het varken.
Jij bent té wit zei hij tot de gans, mijn klanten gaan dit niet leuk vinden
"Dan zal ik het doen met dieren van een andere boerderij zei de kip.

En ze voegde de daad bij het woord. Het koren groeide hoog en rijpte tot gouden graankorrels.

"Wie wil me helpen oogsten?" vroeg de kip.
Al die werklozen zijn lui, ik ga andere dieren importeren
zei de kip. En ze voegde de daad bij het woord. Er was ruim voldoende tarwe om brood te bakken.

"Wie wil me helpen bakken?" vroeg de kip.
Want de kip kon werkelijk niets alleen, buiten wat graan vinden
Alweer werden andere dieren geïmporteerd
Ze bakte vijf broden en toonde ze trots aan haar buren.
Die wilden allemaal een brood.
Meer zelfs: ze droomden ervan er ooit een te kunnen kopen
Maar de kip zei dat ze de vijf zelfgebakken broden zelf wou opeten.

"Buitensporige winsten," loeide de koe.
"Kapitalistische uitzuiger," kwaakte de eend.
"Ik eis gelijke rechten," snaterde de gans.
"Dat is niet solidair," knorde het varken.

Met z'n vieren maakten ze spandoeken met de tekst "ONEERLIJK", ze betoogden, ze omsingelden de kip en ze scholden haar uit.
De erbij geroepen bevoegde ambtenaar zei tegen de kip dat ze niet zo gulzig mocht zijn.

"Maar ik heb het graan alleen gezaaid, de tarwe alleen geoogst en het brood alleen gebakken," zei de kip.
"Precies," zei de ambtenaar. "Dat is de wonderlijke vrijemarkteconomie. Iedereen op het erf mag zo veel verdienen als hij wil.

En volgens onze moderne wetten mogen kippen hun winst onbelast versluizenn naar een andere boerderij."
En ze leefde nog lang en gelukkig, de kip. Ze glimlachte en ze kakelde "Ik ben te beklagen, ik ben te beklagen."

Maar haar buren vroegen zich af waarom de kip nooit nog brood bakte in deze boerderij
Deze versie komt iets méér overeen met de werkelijkheid die we in sommige bedrijven zien, dan de simplistische 'parabel' in post 1.

Bepaalde bedrijfsleiders denken werkelijk dat ze de enige in heel de wereld zijn die werken. Hoe hard hun personeel werkt, zien ze vaak maar half.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden