Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Ik snap u niet goed. Eerst zegt u dat een volksbevraging niet nuttig is omdat de weinige verkozenen het veel beter weten dan het ongeïnteresseerde volk. Daarna zegt u dat een stembusgang van 90% veel representatiever is, alhoewel daar dus een zeer groot deel in zit dat totaal ongeïnteresseerd is in de politieke besluitvorming ???
|
Ik denk dat ik dit al es heb behandeld in een vorige post. Maargoed: ik ben van mening dat een individuele persoon kan kiezen op basis van een ideologie voor een bepaalde partij/persoon MAAR dat het voor hem echter te moeilijk is (samen met nog enkele redenen, behandeld in het begin van dit onderwerp) om te oordelen over veel complexere maatregelen (zoals de Europese grondwet of de begroting of...).
Vandaar dat die 90% stembusgang voor verkiezing van vertegenwoordigers veel representatiever is qua ideologie etc. dan die 40% van in het brov in Zwitserland. Want die 40% vertegenwoordigt alleen maar de toplaag van de bevolking en niet de gehele bevolking.
Bovendien zeg ik ook niet dat de verkozen elite de waarheid in pacht heeft hé, zij moet nog altijd getoetst worden aan zijn democratische representativiteit.
Laat het me zo stellen:
De bevolking heeft een levensbeeld/ideologie die het wil zien vertaald worden in een beleid het bezit echter te weinig gegronde kennis om dat beleid concreet te realiseren.
Daar komen de politieke technocraten in beeld, de politici, zij weten hoe een ideologie/levensbeeld om te zetten in een beleid/concrete realisaties en dat wordt dan ook verwacht van hun.