Los bericht bekijken
Oud 5 januari 2005, 17:34   #128
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

@ Waldo

U stelt dat het noodzakelijk is om mensen te bevoogden. U begint met een ideologie in de één of andere richting te introduceren in het systeem. In uw uitgangspunt vertrekt u reeds met een hele resem veronderstellingen en "waarden" die u niet hard kan maken. (noem het gerust "geloofspunten" voor mijn part)

Mijn uitgangspunt is een blanco canvas; ik introduceer niks. Het is aan de overheid (enfin, aan de partijen die pleiten voor "overheid") om mij staalhard te bewijzen dat haar optreden absoluut noodzakelijk is. En dan nog om mij te bewijzen dat ze in haar optreden een zo klein mogelijke "vlek" maken op dat blanco canvas.

Het blanco canvas staat voor de absoluut geëmancipeerde burger die een onbeperkte individuele vrijheid geniet. Het is die burger die binnen een democratisch proces beslist om stukjes van zijn vrijheid op te geven, af te staan aan de overheid. Het enige ideologische uitgangspunt hier is dat ik er niet van uitga dat die burger in het afstaan of opgeven van zijn vrijheden bijzonder vrijgevig is ingesteld. M.a.w. dat de burger niet meer dan strikt noodzakelijk wenst betutteld te worden. (OK, dat klinkt negatief... maar u snapt vast wel wat ik bedoel) De ideologische assumptie die ik hierbij maak is dat de burger pas bereid zal zijn om een stuk van zijn vrijheid op te geven, over te hevelen naar de staat, wanneer hij ervan overtuigd is dat hij daar zelf als individu beter van wordt. En dat "er beter van worden" kan je modelleren, dat kan je in logische en sluitende fundamentele afbakeningen van de "go-zones" gaan gieten.

Daarnaast en daarbuiten is er nog ruimte voor ideologisch getouwtrek, maar wat de basisregels betreft... die zijn behoorlijk neutraal.

Laatst gewijzigd door de Vexille : 5 januari 2005 om 17:35.
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden