Los bericht bekijken
Oud 10 maart 2018, 12:34   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jamaarja die x-xx-jaren lang zijn er toch maar lekker minder files.

Nederland heeft zeker al 15 jaar minder files als de jaren voorheen toen ze niets deden a la Belgiek. Jaloers?

Kijk kijk ik kan het zelfs aantonen, en dit zelfs met enorm toegenomen verkeer sinds 2001:



Nederland heeft in 2016 zelfs minder files dan in 2001.
Stel nu eens echt Nederland bleef op hun lui kloten zitten in 2007 en liet die filedruk maar oplopen. Wat dan menneke? Zou de economie nog verder kunnen groeien?

Als de economie groeit groeit meestal ook het (zwaar) verkeer (2009: toppunt bankencrisis):


Het gestegen aantal kms sinds 2001 vind je hier, vooral die op de hoofdwegen of rijkswegen is enorm, korte vertragende tendens .. door financiele crisis ziet men ook:
https://www.wegenwiki.nl/Voertuigkilometer


Ontwikkeling voertuigkilometers op rijkswegen.
En nu gaat Vlaanderen-Brussel echt iets aan de capaciteit doen? Durven ze echt de verkeerschaos af te remmen?

Citaat:
Investeringen

Er wordt fors geïnvesteerd in betere doorstroming, zodat er minder files ontstaan. Waar mogelijk wordt er geïnvesteerd in extra capaciteit. Zo worden er spitsstroken aangelegd langs de E17 (Zwijnaarde - De Pinte), de E313 (Lummen-Beringen) en de E314 (Herent-Aarschot). Extra capaciteit is geen overbodige luxe, want de gestegen filezwaarte werd ook veroorzaakt door extra verkeer.

Weyts investeert ook in de alternatieven voor de auto. Bedoeling is om meer chauffeurs te verleiden om de auto te ruilen voor bijvoorbeeld de fiets. Zo komt er ter hoogte van Gasthuisberg een nieuwe fietsbrug over de E314.

Er wordt tenslotte geïnvesteerd in de leefbaarheid en levenskwaliteit van de Vlamingen die nabij onze drukke autosnelwegen wonen. Zo worden er dit jaar geluidsschermen geplaatst langs de A12 (ter hoogte van Ekeren), de E314 (ter hoogte van Genk) en de E17 (Zwijnaarde - De Pinte).

Maarten Matienko van mobiliteitsclub VAB pleitte er alvast voor om extra aandacht te hebben voor de coördinatie met de werken op anderen wegen.

Op de ring staat er een file vanaf Antwerpen-Noord tot de Kennedytunnel.
Op de ring staat er een file vanaf Antwerpen-Noord tot de Kennedytunnel.
Zwarte punten
In 2017 werden alle vorige recordwaarden qua filezwaarte (combinatie van filelengte en fileduur) geklopt. Dat blijkt vandaag uit het jaarverslag van het Vlaams Verkeerscentrum. De filekampioen was de Kennedytunnel in de richting van Nederland, waar dagelijks meer dan tien uur file staat, twee uur meer dan twee jaar geleden.

Het verkeer op de Vlaamse snelwegen nam vorig jaar met 0,6 procent toe op werkdagen en met 1,9 procent op zaterdag. Opmerkelijk is dat het vrachtverkeer, na een status quo in 2016, weer stevig aangroeide met 1,5 procent op werkdagen. “Onze verzadigde wegen slibben dus voort dicht, met langere files en meer tijdverlies tot gevolg”, aldus het Vlaams Verkeerscentrum.

Ochtend versus avond

Zowel de ochtend- als de avondfiles namen toe in 2017. Daarbij sprong vooral het verkeersinfarct in Antwerpen in het oog. In de regio Antwerpen werden de ochtendfiles 14 procent zwaarder, de avondfiles liefst 18 procent. De filezwaarte in Antwerpen was daarmee, over de hele dag bekeken, veel groter dan in Brussel (ochtendfiles +7 procent, avondfiles +5 procent). De ochtendfiles waren in 2017 met 158 kilometer gemiddeld 13 kilometer langer dan in 2016. De avondfiles gingen van 121 km naar 124 km.

Maandag 11 december was de absolute topdag qua filelengte. Toen stond er door hevige sneeuwval tijdens de ochtendspits maar liefst 603 kilometer file op de Vlaamse snelwegen.
Waarom niet 15 jaar eerder? Teveel salonsocialisten aan het kaarten?
Micele is offline   Met citaat antwoorden