Los bericht bekijken
Oud 23 maart 2018, 22:35   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Doe de proef milieu experten :

Laat benzine uitlaatgassen vrij borrelen in DI water en laat dit water bij kamer temperatuur uitdrogen (*)
* niet uitdrogen door verwarmen omdat het super fijn stof mee in verdamping opstijgt.

Als di water is uitgedroogd blijft er super fijn stof achter, uitstoot stof is zo fijn dat bij inademing het gewoon mee met zuurstof word opgenomen in bloedbaan .

Uitlaat benzine auto's geven 1000 X fijner stofdeeltjes dan uitstoot dieselauto's

Meten is weten, het willen meegeven is iets anders.
Dieseluitstoot is ook nanogrootte en komt ook direct in de bloedbaan.

Is eigenlijk al lang geweten, di-benzines krijgen ook een strengere fijnstofgrens in aantal deeltjes of Particle Numbers (PN), vanaf euronorm 6c hetzelfde aantal als de giftigere ufp-deeltjes van dieselmotoren:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasn..._mit_Ottomotor

Sinds 2009 of euronorm 5 hadden de directe injectie benzines een PM norm, sinds 2014 PM en PN maar wel 10xmeer in aantallen als de diesels, vanaf sept 2018 is dit gelijk.

Om hieraan te volden is een fijnstoffilter nodig of men gaat terug naar indirecte injecties met verneveling in het inlaatspruitstuk. Of men zoekt een andere oplossing.
Citaat:
https://automotive-management.nl/nie...zineroetfilter
Vanaf juni volgend jaar worden alle direct ingespoten TSI- en TFSI-motoren van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda geleidelijk aan van deze GPF (Gasoline Particulate Filters) voorzien. De filters kunnen de uitstoot van kleine roetdeeltjes volgens Volkswagen met maximaal 90 procent beperken. De eerste modellen die met een GPF worden uitgerust zijn de Volkswagen Tiguan en de tweede generatie van de Audi A5.

De Euro 6c uitstootnorm schrijft voor dat auto's met een direct ingespoten benzinemotor nog maar een tiende van de nu toegestane hoeveelheid fijnstofroetdeeltjes mogen uitstoten.
https://www.hln.be/auto/roetfilters-...2018~adc2ff35/

Hier zeer recente wetenschappelijke metingen met grafiek:
https://www.br.de/themen/wissen/dies...oxide-100.html



https://www.br.de/themen/wissen/kreb...r-gdi-104.html

De eerste directe injecties benzines bovenaan in die lijst euro 3 en euro 4 - met heel veel fijnstof - zijn maar een drietal jaren gebouwd en dan uit productie genomen, dat waren di-benzines met magermengsel, die bestaan niet meer.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 maart 2018 om 23:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden