26 maart 2018, 07:47
|
|
Banneling
|
Ook Belgische artsen besnijden vrouwen
vrouwen besnijden, in België, op kosten van het RIZIV ...
https://www.demorgen.be/binnenland/o...uwen-bc2fadd7/
Citaat:
...Vrouwenbesnijdenis wordt geassocieerd met schimmige achterkamertjes. Onterecht, zegt Marc Van Impe, hoofdredacteur van het medisch vakblad Mediquality. Hij verzamelde de afgelopen jaren verhalen waaruit blijkt dat ook Belgische artsen vrouwen besnijden. Het gaat soms om erg jonge meisjes.
...
Er zijn ook huisartsen of medische centra waar het clitorishoedje wordt weggesneden. Sommige artsen prikken de clitoris of maken incisies tot er bloed vloeit. "Dan gaat het om een veeleer symbolische besnijdenis", stelt Van Impe. Veelal registreren die artsen de ingreep dan onder een valse nomenclatuur, waardoor ze door het Riziv wordt terugbetaald. Van Impe: "Ja, dat is fraude."
...
Gehoorzamen
De voormalige MR-politica Assita Kanko, die eerder al getuigde over haar eigen besnijdenis in haar boek Parce que tu es une fille. Histoire d’une vie excisée, reageert alvast verbolgen. "Er bestaat niet zoiets als een 'light besnijdenis'. Niemand verdient zo'n vernedering. En hoe kun je daarna nog van een meisje verwachten dat ze dokters vertrouwt?"
Bovendien, zo stelt Kanko, geven die artsen door hun medewerking ook hun goedkeuring aan een systeem dat meisjes onderdrukt. "Achter die besnijdenis schuilt een groter plan: die meisjes moeten gehoorzamen, ze moeten huwen en krijgen geen fatsoenlijke opleiding."
...
Dat vindt ook gynaecoloog Cammu. "Vroeger heb ik vaak maagdenvliezen hersteld – voor zover dat kan – met het idee dat ik die vrouwen hielp en dat zoiets beter veilig en steriel gebeurt. Een pragmatische oplossing, noemde ik dat. Maar op den duur moet je toch toegeven: hou daar toch mee op. Het is 2018. Stop met te prutsen aan vrouwelijke geslachtsdelen, want zo verandert er niets."
...
|
|
|
|