Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
Ik spreek als volksnationalist voor mijzelf en voor al diegenen uit Baskenland, Bretagne, Elzas, Lotharingen-Moesel, Corsica, Occitanië, Savoie, Vlaanderen die hun eigenheid niet hebben mogen bewaren. Waar hun talen nog altijd geen officiële talen zijn na zovele jaren onderdrukking.
|
En nu mag de wettelijke onderdrukking niet meer zo gewelddadig zijn als vroeger, de sociale onderdrukking gaat onverminderd verder. Iedere keer dat ik in Frans-Vlaanderen ben, ondervind ik dat aan den lijve. Daar stel ik steeds weer vast dat mensen wel nog Vlaams kunnen spreken en begrijpen, maar dat er een grote drempel is om dat te doen buitenshuis. Men moet mensen altijd een beetje "warm" maken en dan houden ze niet op Vlaams te spreken.
Dit stelt om ook altijd vast tijdens de voorstellingen van het volkstoneel Flor Barbry. In het begin, juist voor de voorstelling, hoor je voornamelijk Frans in de zaal. Maar vanaf de pauze en erna gonst het er van Vlaamse klanken. Plots hebben mensen weer hun eigen taal ontdekt. In het dagelijks leven is dat wat anders, omdat de Franse maatschappij - ook in het Noorden - nu eenmaal sterk drukt op het Frans.