Los bericht bekijken
Oud 27 maart 2018, 17:05   #138
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Onzin, iedere wetenschappelijke studie zal in een LCA WTW analyse steeds een hogere GHG uitstoot geven voor benzine versus diesel.
Van huidige praktijkmetingen op de weg? Of nemen ze de sjoemeltesten zoals NEDC?

Citaat:
https://www.transportenvironment.org...rol-cars-study

Dirty diesel also worse for the climate than petrol cars - study

Published on September 18, 2017 - 00:01

Two years after the Dieselgate scandal exposed the dirty nature of diesel cars, a new study by Transport & Environment (T&E) shows that diesel cars not only pollute the air but also emit more climate-change emissions (CO2) than petrol cars. A lifecycle analysis of vehicle emissions proves that diesel cars over its lifetime emit 3.65 tonnes of CO2 more than a petrol equivalent. Diesel’s higher climate impact is due to a more energy-intensive refining of the diesel fuel; more materials required in the production of heavier and more complex engines; higher emissions from the biodiesel blended in the diesel fuel; and longer mileage because fuel is cheaper - see infographics below.

This analysis debunks carmakers’ claim that diesel cars are needed to meet their climate targets. A glance at carmakers’ marketing brochures and websites demonstrate that the difference between comparable diesel and petrol engines is negligible: from zero to a few grams of CO2. But diesel cars typically cost €2,000-3,000 more than petrol ones. Currently available alternatives such as petrol hybrid vehicles are priced similarly to diesel but emit around 20-25% less CO2.

Julia Poliscanova, clean vehicles manager, said: “Dieselgate already exposed diesel cars to be the dominant cause of toxic nitrogen dioxide across European cities that is killing 68,000 Europeans annually. Contrary to industry claims, we have learned diesel cars are also worse for the climate than petrol versions and are not needed to meet car co2 targets. Europe must now look forward and accelerate the transition to clean, electrified vehicles and consign dirty diesels to museums.”

https://www.transportenvironment.org...port_final.pdf
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Transport_and_Environment

Transport and Environment (T&E) ist die Dachorganisation von nichtstaatlichen europäischen Organisationen aus dem nachhaltigen Verkehrsbereich. Die 51 Mitgliedsorganisationen kommen aus 23 Ländern (Stand Juli 2008). T&E besteht seit 1989, nimmt Einfluss auf EU-Entscheidungen und bündelt die nationalen Aktivitäten seiner Mitglieder auf europäischer Ebene. T&E gibt darüber hinaus regelmäßig Studien zum Thema Umwelt und Verkehr in Auftrag.

Transport en Milieu (T & E) is de overkoepelende organisatie van niet-gouvernementele Europese organisaties voor duurzaam transport. De 51 lidorganisaties komen uit 23 landen (vanaf juli 2008). T & E bestaat sinds 1989, heeft invloed op EU-besluiten en bundelt de nationale activiteiten van zijn leden op Europees niveau. T & E laat ook regelmatig studies over het milieu en transport uitvoeren.
Niet alleen via T&E maar ook ICCT:

Citaat:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/21...iesel-a1596429

Onderzoek: klimaat is beter af zonder diesel

Milieu: Dat diesels beter zijn voor het klimaat dan benzine-auto’s wordt door onderzoekers betwist.

Carola Houtekamer
21 maart 2018
...

Maar het klimaatargument is onzin, laat een nieuwe studie van ICCT zien. Dat is de onderzoeksgroep die in 2015 het dieselschandaal bij Volkswagen aan het licht bracht. Dieselauto’s stoten helemaal niet minder broeikasgas CO2 uit dan benzineauto’s.
ICCT haalt dat argument onderuit. In een liter diesel zit meer koolstof dan in een liter benzine. Dat haalt een deel van het voordeel weg. Daarnaast wáren dieselmotoren altijd efficiënter dan benzinemotoren. Maar die laatste zijn sterk verbeterd. Directe inspuiting en turbo hebben het verbruik geoptimaliseerd. De nieuwste Volkswagen Golf laat nauwelijks verschil zien in CO2-uitstoot tussen een model op benzine en op diesel, blijkt uit tests.

Gat tussen het lab en de weg

En dan is er nog het gat tussen uitstoot in het lab en op de weg. Dat gat is met een gemiddelde van 42 procent sowieso heel groot, maar voor dieselauto’s is het nog groter dan voor benzineauto’s, stelde ICCT vast in onderzoeken. Al met al blijft er nauwelijks wat over van dat klimaatargument. Transport & Environment, een groene lobbygroep, bracht vorig jaar een rapport met vergelijkbare conclusies uit, op basis van nog meer data.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 maart 2018 om 17:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden