Los bericht bekijken
Oud 6 januari 2005, 17:03   #7
headinajar
Banneling

headinajar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door myrdjinn
normaal gezien is de kerstman een marketingstunt van the coca cola company.

sint-niklaas => saint nicolaus => santa claus! jeuj, iedereen blij!

sinterklaas is een katholieke heilige, waar ook alleen maar halve mythen rond bestaand: 1 ding staat vast: hij was een turk.

coca cola heeft hem gepromoot als dikke vrolijke oudere man in een rode plunje

kzit nu wel eerder in een pepsi fase moek toegeven >_>
De moderne Amerikaanse Coca-Cola kerstman met grote rosse baard en rood kostuum (Santa Claus) heeft naar het schijnt zijn oorsprong in het New York van de 18e of 19e eeuw. Het was eigenlijk oorspronkelijk een vigilante-achtig type die immigranten en kleine criminelen bewerkte met stokslagen, maar ook tijdens kerstmis verkleed cadootjes gaf aan de "brave" kinderen. --- Een beetje zoals een vrijgevige Rob Verreyken.
Hieruit is in New York dan ook de gewoonte ontstaan om tijdens kerst de kinderen allerlei kadootjes te geven. En begin 20ste eeuw heeft Coca-Cola deze figuur overgenomen, maar getransformeerd in een iets meliger, sympathieker en politiek correcter type met nog wat ingrediënten van de Europese Sint-Nikolaas erbij...

Enfin, ik heb dat eens gelezen in de krant. 'k Vond het wel grappig, maar vraag me er nu geen details, want kzou niet meer weten waar ik een bron zou kunnen terugvinden...
headinajar is offline   Met citaat antwoorden