[size=6]Brussels Liberation Act ondergraaft genocidewet [/size]
BRUSSEL -- Een wetsvoorstel dat vandaag in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden wordt ingediend, verbiedt elke Amerikaanse medewerking met de Belgische genocidewet. Meer zelfs: de president krijgt het recht om Amerikaanse gevangenen desnoods met geweld in België te komen bevrijden.
Het voorstel is van de hand van de Democraat Gary Ackerman. Hij vertegenwoordigt al twintig jaar (een deel van) New York in het Huis.
Zijn Universal Jurisdiction Rejection Act of 2003 schetst uitgebreid de geschiedenis van de Belgische ,,genocidewet'', waarvan de geamendeerde versie gisteren in het Staatsblad verscheen. Ook de klachten tegen de Israëlische premier Ariel Sharon en tegen oud-president George Bush worden vermeld.
Zulke wetten met universele jurisdictie, aldus het voorstel, vormen ,,een bedreiging voor de soevereiniteit van de VS''. Het voorstel stelt: de VS verwerpen elke aanspraak op universele jurisdictie door buitenlandse regeringen. Elke medewerking aan een onderzoek of een vervolging op basis van dergelijke wet zal worden verboden. Dat verbod geldt voor alle geledingen van de Amerikaanse overheid en voor Amerikaanse rechtbanken.
Maar er is meer. Het voorstel geeft de president het recht ,,alle nodige en geschikte middelen te gebruiken'' om Amerikanen die gevangen zitten op basis van een wet met universele jurisdictie, te bevrijden. Smeergeld wordt als middel uitdrukkelijk uitgesloten. Geweld niet.
Komt er dus een Brussels Liberation Act, naar analogie met de zogenaamde The Hague Liberation Act van 2 augustus vorig jaar, die de bevrijding mogelijk maakt van Amerikanen die worden vastgehouden door of ten behoeve van het Internationaal Strafhof in Den Haag? Als de klacht die advocaat Jan Fermon op 13 mei zal indienen tegen de Amerikaanse aanvoerder in Irak, Tommy Franks, ontvankelijk wordt verklaard, zal de wrevel in de VS ongetwijfeld groeien. En dus allicht ook de steun voor dit voorstel.
(uit de Standaard)