Los bericht bekijken
Oud 17 april 2018, 15:33   #162
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Er zijn geen historische minderheden in België ( een statuut hetwelk hen eventueel speciale rechten zou geven ,zoals bijvoorbeeld de Zweeds sprekenden op Aland dat tot Finland behoord). Er zijn hier alleen maar mensen die hier komen wonen zijn en die weigeren zich aan te passen. Uit een weigering om zich aan te passen kunnen geen speciale rechten ontstaan.
Ik doel niet op minderheden als een aparte juridische categorie. Het gaat om individuele rechten en vrijheden, ook als de uitoefening daarvan afwijkt van de invulling die de meerderheid eraan geeft.

Ik heb zelf bijvoorbeeld als kind nooit een onderscheid gemaakt tussen vrouwelijke en mannelijke familieleden bij begroetingen. Ze kregen allemaal een hand. Niet uit principe of zo. Ik vond kussen gewoon eng. Het was mij te intiem. Alleen... wijkt dat af van de dominante cultuur. In jullie opvatting zou ik mij dus moeten conformeren aan een meerderheidsopvatting die een klaar onderscheid maakt tussen het begroeten van mannen (hand) en het begroeten van vrouwen (kussen).

Ik pas voor deze culturele tirannie. Respecteer elkaars grenzen. Het is meestal heus niet zo moeilijk om uit het repertoire van begroetingen er één te kiezen waar beide partijen zich in kunnen vinden. En indien een vrouw geen andere optie aanvaardt dan de hand van de jood of de kus van Den Duisteren Duikboot... is ze dan niet even "fundamentalistisch" als de tegenpartij?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden