Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List
hoeveelheid licht zou er toch ook iets mee te maken kunnen hebben
|
Dacht ik ook aan. Is een bekende factor in niet alleen fysieke factoren als de vitaminebalans maar ook aandoeningen als depressie. Dat zou het verschil met bijvoorbeeld Nederland en België kunnen helpen verklaren en het zou eventueel zelfs kunnen helpen verklaren waarom vluchtelingen uit donkerdere-huid-landen meer getroffen worden dan autochtonen. (Al is daar weer op te merken dat Syriërs nou ook weer geen Somaliërs zijn.) Maar dat verklaart nog niet het verschil met bijvoorbeeld Noorwegen, Finland en Canada. Een stukje voeding zou er ook mee te maken kunnen hebben, vette vis eten helpt bijvoorbeeld met vitamine D tekorten die ontstaan door te weinig licht (dat is de evolutionair-biologische verklaring voor waarom de Eskimo-Inuit-Yupik volken relatief donkere huid hebben ten opzichte van Noord-Europeanen) maar ook daar zou ik niet weten waarom het dan precies vluchtelingen in Zweden treft. Dan zouden ze bijna een soort nationaal voedselprogramma voor asielzoekers moeten hebben waarbij vis strikt gemeden wordt. (Mocht blijken dat ze dat hebben: je hoorde het hier eerst.) Maar dan nog weet ik eigenlijk niet of die functie van zonlicht veel te maken heeft met de depressie-component van het lichtverhaal.
Het is hoe dan ook een heel vreemd verhaal. Ook met psychosomatische component ("your mind makes it real", zeg maar). Ook omdat het zo'n ernstige situatie is/lijkt maar het herstel toch vrij betrouwbaar is, zij het traag en in jonge patiënten (die over het algemeen beter zijn in herstellen van ernstig letsel).
Bizar...