Los bericht bekijken
Oud 18 april 2018, 22:49   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ik blijf mij volgende vraag stellen : hoeveel van die 88% van bezitters van een elektrische wagen zijn particuliere bezitters?

Ik ga nu een straf verhaal vertellen. Geloof het of niet. Mijn vrouw en ik wilden eens wat gaan informeren dus wij naar de Nissan garage. Goed onthaal, goede uitleg en dan wat over de mogelijkheden bezig. Dus we komen bij de Nissan Leaf. De verkoper begint zijn peptalk en over de fiscale voordelen. Tot ik zeg dat wij een particuliere aankoop overwegen. En gedaan met de peptalk over de Leaf. Niet interessant voor een particulier zegt hij want er zijn amper fiscale voordelen. We krijgen een catalogus over de X-trail in onze handen geduwd. Want vandaag is een SUV model wel de beste aankoop die je kan doen.

Ik zou direct voor een E-wagen durven gaan. Maar er zijn enkele zaken die mij aan het twijfelen zouden zetten. Ten eerste heb ik als particulier niet de fiscale voordelen van een zelfstandige. Ten tweede wat met de elektriciteitsprijs (vorig jaar 7% opgeslagen hoor ik vandaag op het nieuws). En ten derde wat als ze binnen enkele jaren beslissen om deze wagens op hun E-vermogen te gaan belasten (wat zeker zal gaan gebeuren).
De Vlaamse regering heeft duidelijk aangegeven om de rijtaks in de toekomst niet meer uit te werken op basis van pk's, maar wel op basis van uitstoot, graad van vervuiling en soort brandstof. Dat is de ingeslagen weg voor de toekomst.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden