Lof der Zotheid
Citaat:
Allemaal heel mooi en plezierig, maar het is niet eens een halve druppel op een hete plaat, en wel om de volgende redenen:
|
Misschien maar alle beetjes helpen. Het kan een begin vormen, tonen aan de Afrikanen dat het anders kan.
Citaat:
1. De standaard Afrikaan kan zich zo een treinreis niet veroorloven. De enigen die van dit aanbod gebruik zullen maken, zijn de hogere middenklasse en de bovenklasse. Voor de onderklasse (waartoe het overgrote deel van de Afrikanen, ongeacht welk land, behoort), verandert er zoals gewoonlijk niets. En laat het juist die onderklasse zijn die in groten getale naar Europa stroomt.
|
Een tweede klas ticket kost 6 euro (voor 500 km.) dat kan zelfs de lagere middenklasse wel veroorloven. Het is zelfs goedkoper dan een busreis. (het enige voordeel van de bus is dat die hen van het centrum van Nairobi naar het centrum van Mombasa brengt, maar doet er wel minstens 2 keer zo lang over, en in het slechtste geval, zoals nu tijdens het regenseizoen, kan deze reis verschillende dagen duren, met de trein 4 u 30). Alleen de armsten kunnen dat niet betalen. Degene die in grote getale naar Europa stromen behoren niet tot de middenklasse maar tot de betere klasse. Daarvoor moeten ze mensensmokkelaars vele duizenden euro's betalen, dat hebben de armen niet, noch hun familie.
Trouwens de betere klasse en de rijken nemen nog steeds het vliegtuig. Deze trein is voornamelijk bedoeld voor de lagere middenklasse. De lage prijzen tonen aan dat het de Chinezen niet zuiver om geld te doen is. Maar het heeft zeker ook een ideologisch aspect. Elke wagon heeft een Chinese vlag, met spreuken als "Kenyan people, united with the Chinese brotherly people to a better future"...
Citaat:
2. Zulk nieuws wordt in de Westerse media nauwelijks tot niet gepubliceerd. Het gros van de bevolking in het Westen heeft dus geen flauw idee van zulke verwezenlijkingen, en blijft het idee aangepraat krijgen over hoe slecht het allemaal wel is in Afrika, en dat we de heilige plicht hebben ze allemaal naar hier te halen.
|
In het algemeen is dit inderdaad zo. Ik denk dat de westerse media de opdracht hebben gekregen de Chinezen niet te positief in het nieuws te zetten. Ik denk inderdaad dat een genuanceerd beeld van Afrika ontbreekt.
De armoede, honger, corruptie, etc. zijn reëel, men moet dit niet verbergen, zie je overal in Afrika. Maar Afrika heeft ook andere aspecten, zoals ik hier heb proberen te tonen.
Citaat:
3. Zulke verwezenlijkingen lossen de lokale problemen van de lokale Afrikanen niet op. Het zal de modale Afrikaan niet erg interesseren dat er een hypermoderne trein van Mombasa naar Nairobi gaat, met plannen tot verlenging naar Kinshasa. Integendeel, de modale Afrikaan staat uiterst wantrouwig tegenover moderne technologische verwezenlijkingen.
|
Wanneer was U laatst in Afrika? Een hele tijd geleden ongetwijfeld...
Mijn ervaring is dat Afrikanen deze technologie bewonderen, en meer van dat willen. Zelfs in de "brousse" hebben ze tegenwoordig een smartphone . Ze leven nog op de traditionele manier, leven in hutten, in traditionele gewaden, rijke, oude, mannen leven met verschillende jonge meisjes waarmee zo officieel getrouwd zijn, er is geen elektriciteit, maar er is een winkeltje waar men voor enkele centiemen z'n GSM kan opladen, internet kost bijna niets in Kenia (doet mij dan weer afvragen waarom men er hier zo veel geld voor durft vragen). Onvoorstelbaar maar waar velen hebben ook facebook.
Moderniteit en traditie kunnen samengaan. En niets is wat het lijkt.
Wat die trein betreft, heel Kenia spreekt er van, en hotels in Mombasa doen goede zaken.
Citaat:
Conclusie: allemaal heel mooi, maar het lost weinig op onder de tegenwoordige omstandigheden. Zulke verwezenlijkingen kunnen enkel een verschil maken wanneer er fundamenteel en structureel iets gaat veranderen in Afrika. En laat dat nu net de kern van het hele probleem zijn...
|
Uiteraard zal die trein alleen niet alle problemen oplossen dat spreekt vanzelf. Maar het is een kleine stap in de goede richting. De grootste troef van die trein is volgens mij dat veel Kenianen die nemen, en zien dat chaos, wanbeheer, bedrog geen noodlot zijn, niet onvermijdelijk, "not a must" zoals ze zeggen in Kenia. Het kan anders...