Los bericht bekijken
Oud 25 april 2018, 00:51   #452
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Toch denk ik dat de Chinees het op ontwikkelingsgebied beter doet dan Europa of Amerika.

Om een voorbeeld te geven in Suriname betaalt China mee aan brandstof en auto-onderdelen van politieauto's. Er was nml een tijdelijke hausse van zware criminaliteit in Par'bo; mede ingegeven omdat politieauto's door deze tekorten niet uit konden uitrijden. Door deze hulp van China is de geweldsgolf gestut.

Een Chinees kijkt naar de kern van het probleem. Een Chinees zal denken dat een Afrikaan die over de Sahara en Middenlandse zee kan reizen; ook een treinkaartje kan betalen. Een Europeaan zal denken dat omdat de Afrikaan geen treinkaartje kan kopen de keuze gaat maken om een nog grotere trip met onbetrouwbare gidsen, woekerbedragen, lekke boten, etc naar Europa te wagen.

Afrikanen zijn dol op gladde nieuwe wegen; dan kan gij den neger nog niet. Ook smartphones en social media kunnen zij geen genoeg van krijgen. Dat den neger deze technieken of vooruitgang, hoe je het wil noemen, afwijst zijnde een nobele wilde is keiharde bullsjit. Dat den neger geen raketten wil of kan bouwen ligt mede ten grondslag omdat hun prioriteiten elders liggen.

Ik zie het dus niet als heilig plicht om Afrikanen naar Europa te halen en ik denk met mij 80% van de Europeanen; wel zie ik het als heilige plicht om liever gisteren dan vandaag de angstaanjagende bevolkingsgroei in dit continent te stoppen. Hierin sta ik ook niet alleen; zelfs de vooraanstaande politici beweren dat; ik meen dat Macron de bevolkingsgroei in Afrika asociaal heeft genoemd. Bill Gates is ook hard in dit oordeel en wijst Europa op dit gevaar. In dat opzichte hebben de Chinezen een voorbeeldfunctie voor de rest van de wereld hoe het wel moet. Niet het Westen met hun NGO's waar ik overigens ook een boterham aan verdien.
Het verschil is dat er in het Westen vooral veel over geluld wordt en de Chinezen iets doen dat een verschil maakt.
tomm is offline   Met citaat antwoorden