Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
China is de grootste afzetmarkt, ook de belangrijkste voor Europese constructeurs. China maakt al vele jaren de meeste wagens.
Iedereen die mee van de rijsttaart wil eten gaat een JV aan, of heeft al jarenlang een Chinese dochtermaatschappij.
De enige "Westerse" BEV die de top 20 in 1Q-2018 haalde was de Tesla X op plaats 15. De plugin-hybride BMW X1 PHEV haalde ook nog plaats 16:
 <> 
><
Er werden dus 122.778 stekkerwagens verkocht in China het 1Q-2018
Om een idee te geven... wat de USA aan stekkerwagens verkocht hetzelfde kwartaal: 55.268
De cijfers van 1Q-2018 Europa ga ik ff zoeken...
|
Europa Q1-2018 erbijgezet: 87.243 stekkerwagens,
maakt: USA + Europa = 142.511 versus China: 122.778
Ik schat dat China tegen einde 2018 meer stekkerwagens verkoopt als Europa + USA.
Europa heeft zijn relatieve verkoop te danken aan enkele weinig bevolkte landen zoals fenomeen Noorwegen (16.173) en ook Zweden (6.298) of tesamen ~15 milj. inwoners die voor meer dan 1/4 van de Europese stekkerwagens zorgen. (bron tabellen:
http://ev-sales.blogspot.be/ )