Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur
Een paspoort is een identificatiemiddel. Het moet helpen aantonen dat jij bent wie je zegt dat je bent. Als jij jezelf een vrouw voelt, aan het transitioneren bent en jezelf als vrouw voor doet is het niet handig als je paspoort beweert dat jij een man bent. Dat zou namelijk betekenen dat de douane jou er eerder van zal verdenken dat je met een gestolen paspoort of dergelijk aan het reizen bent, en dat kost hen tijd en moeite die ze in het pakken van terroristen hadden kunnen steken. Dus het is contraproductief.
Op een paspoort moet de informatie staan die het voor jou makkelijk maakt om je te identificeren maar eventueel voor iemand anders die jouw paspoort gebruikt moeilijk, daar is het voor.
En ja, mogelijk moet je in een moderne maatschappij dan het vakje "sex" voor "gender" verwisselen, of weglaten dat ze maar gewoon op de foto afgaan, of... Maar het helpt niet als er verwarrende informatie op staat.
|
Dat is toch wel erg van de pot gerukt.
Mag ik als man mijn haren lang laten groeien en mijn gezicht zo poederen dat ik er uitzie als een vrouw? Is dat koeioneren van douane of flikken?
Mag ik rondwandelen in vrouwenkledij?
Je hebt wel gelijk dat we identificeerbaar moeten zijn.
Bijvoorbeeld om ter verantwoording geroepen te kunnen worden als we een misdrijf gepleegd zouden hebben. Of om belastingen te betalen, of te gaan kiezen.
Maar bij geen van die elementen gaan de flikken of de overheid eens aan mijn ballen voelen, of ze er wel hangen, of ze er nog hangen, om mij te identificeren.