Los bericht bekijken
Oud 7 mei 2018, 10:06   #1
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.119
Standaard 51 g CO2/km (of zelfs minder)!

Een praktijkvoorbeed van een daguitstap met de Tesla Model X90D. Deze auto heeft een batterij van 90 kWh waarvan zo'n 81.5 kWh bruikbaar is. De wagen is ondertussen bijna 14 maand oud en heeft zo'n 34 000 km gereden. De rit van Mechelen naar Blankenberge ging via Antwerpen en de E34. Bijna de hele rit werd gereden op autopilot en aan de maximum snelheid (indien mogelijk) en dit voor zo'n 125 km.
State of charge (SOC) bij vertrek: 86% (70 kWh)
SOC bij aankomst: 53% (43,2 kWh)

=> Verbruik 26,8 kWh of 214 Wh/km

Bij aankomst was er dus nog ruimschoots voldoende energie in de batterij om vlot terug te geraken. In deze omstandigheden is het bereik van de wagen ongeveeer 380 km bij volledige lading. De airco stond heel de tijd op 22°C en de 'range mode' werd niet ingeschakeld. Wanneer 'range mode' wordt gebruikt wordt de auto nog enkele procenten zuiniger.

De energie-kost voor deze rit is dan:

- voor de gemiddelde 'thuislader': 26,8 x 0,25 = 6,7 euro
- voor laden aan de publieke laadpaal: 26,8 x 0,34 = 9,1 euro
- betalend aan de supercharger: 26,8 x 0,23 = 6,2 euro

De gemiddelde uitstoot aan CO2/kwH voor België is 189 g/kWh

Uitstoot aan CO2 tijdens deze rit per km: (26,8 x 189)/100 = 51 g

Door het kiezen van een groene leverancier kan deze uitstoot nog drastisch omlaag. Hoe dan ook is deze 51 g/km indrukwekkend, zeker als dit vergeleken wordt met voertuigen van dezelfde grootte en vermogen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden