Los bericht bekijken
Oud 8 januari 2005, 15:39   #176
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Talen zijn niet heilig, net zo min als staten. Als talen verdwijnen, dan is dat zo. Het enige belangrijke is te weten of mensen een taal willen spreken en andere talen al dan niet aanvaarden. Ik heb geen problemen met invloed van andere talen. We zullen wel zien waar het Nederlands zal staan binnen een eeuw, maar als een taal alleen door bescherming overleeft, zal ze snel verdwijnen.
Talen zijn natuurlijk niet heilig en staten evenmin, wat evenwel niet betekent dat men een levende taal alsook de taalgroep waarin de taal wordt gedragen moet verachten of die geen ruimte geven waarin het zich maximaal kan ontwikkelen.

Als ik lees wat u er echter van maakt, heb ik echter de indruk dat u het liefst komaf wil maken met numeriek minder sterke talen.

En uw laatste stelling is wel al volledig fout: indien de Ierse overheid kort na WO I niet het Iers had beschermd, dan was de taal nu volledig verdwenen. Juist door het energiek optreden van de Ierse staat heeft de taal, die toen op het punt stond te verdwijnen, zich weer kunnen hernemen. De ademruimte die het heeft gekregen, heeft het in staat gesteld om weer terrein te winnen een stabiele, zij het nog steeds heel kleine minderheidsgroep te vormen. Hetzelfde geldt ook voor het Welsh dat ook door doelgericht optreden van de regionale overheid sterk aan belang is gaan winnen.

U slaat dus wel heel sterk de bal mis als u meent dat de overheid niet richtend kan optreden tegenover taal alsook op het vlak van taalbescherming.
Jan van den Berghe is offline