Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Cijfers wil ik zien. Wat kost een monarchie in vergelijking met het alternatief dat je in gedachten hebt.
|
Ik heb weinig zin die cijfers hier zelf op te zoeken, als je er zelf zin in hebt moet je op dit forum eens rondkijken. Als ik me niet vergis werd het hier twee weken geleden gepost.
Maar dat een president goedkoper zou zijn spreekt natuurlijk voor zichzelf: 1 persoon wordt betaald en niet een grote familie.
Citaat:
De misdaden tegen de mensheid die Bush nu pleegt hebben evenveel met ons huidige koningshuis te maken als de misdaden tegen de mensheid die door koning Leopold gepleegd werden in Kongo: niets! Ik wou maar aantonen dat een president in onze hedendaagse samenleving evengoed misdaden tegen de mensheid kan plegen, ook al is hij dan "democratisch" verkozen (Bush zou nog geen democratie herkennen als hij er over struikelde, maar soit, dat is een andere discussie...). Dat is dus geen argument om de monarchie op te doeken.
|
Tuurlijk kan een president dat evengoed. Maar een president moet zich wel verantwoorden en is democratisch verkozen. De mensen weten waarvoor ze kiezen, en als ze kiezen voor iemand zoals Bush zijn zij evengoed schuldig aan zijn daden, zeker nu in zijn tweede ambtstermijn. Maar je moet dan ook nog eens zien dat het Amerikaans systeem de president enorm veel macht geeft. Het hoeft daarom niet hier zo te zijn.
Citaat:
Je blijft maar ouwe koeien uit de sloot sleuren... Dat zijn geen argumenten om de monarchie op te doeken.
|
Leg mij dan eens uit waarom het koningshuis en het Belgisch establishment maar blijven de misdaden in Congo ontkennen? Wat is jou probleem dan met het VB? Wordt Leopold II ook niet door ons koningshuis opgehemeld zoals het VB dat doet met SDC? Ik vind ze allebei even dom, maar jij bent op dat vlak nogal selectief, niet?
En wat met Lumumba en Mobutu? Dat is allemaal nog niet lang geleden.
Citaat:
"Vive la république" roepen tijdens de kroningsceremonie is niet "debatteren", mijn beste, dat is provoceren.
|
Tuurlijk niet, maar het toont maar eens dat andersdenkenden moeten opletten in dit land. Net daarom dat er op hogere niveaus (parlement bvb) geen debat mogelijk is.
Citaat:
Protocolair, mijn beste, protocolair...
|
Protocolair, maar zijn handtekening hebben ze toch nog steeds nodig. Indien de koning dan eens zijn ware aard laat zien zoals Boudewijn en de abortuswet, dan moet die afgezet worden. Waarom gewoon niet blijvend afzetten?
Wat vind je trouwens van prins Filip? Een man met banden met Opus Dei, een homohatend clubje.