Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Tesla Semi 1.25 kWh/km, 125 MWh per jaar. Essers, grootverbruiker en producent van zijn eigen groene stroom (de man heeft windturbines staan) zou in principe spotgoedkoop kunnen tanken voor binnenlandse leveringen. 60 euro/MWh. 7500 euro stroomkost per jaar.
Colruyt idem ditto. Produceren ook massas eigen groene energie die ze nu tegen 50-60 euro/MWh het net op sturen.
Normale dieselkost : 38000 euro.
Voor 30k per jaar voordeel kan je al wat he....per vrachtwagen.
|
Ik geloof niet in de Semi. Toch niet met wat de technologie vandaag kan. Ik wil het zien dat ze een vracht van 40 ton honderden kilometers puur elektrisch aangedreven gaan kunnen vervoeren.
En de dag dat het kan en een transportbedrijf schaft zo een Semi aan dan zal het voor de eindklant geen verschil geven. Enkel meer winsten voor het transportbedrijf. In Essers maakt vandaag al megawinsten. Dus het zal nog wat meer worden. Kapitaal dat maar voor enkelen bestemd is.
Al eens in de haven geweest? Of op de cargo in Zaventem? Al eens gezien hoeveel vrachtwagens er dagelijks op onze wegen rijden? Vooral veel oudere vrachtwagens met Buitenlandse nummerplaten uit Polen, Roemenië, Litouwen ... Die gaan ze niet direct vervangen. Vandaag blijft de transportsector nog grotendeels uit beeld kwestie de milieu akkoorden. Weet je waarom? Omdat geen enkele politicus het aandurft de economie te gaan dwarsbomen.