Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
Voor één keer moet ik Micele wel gelijk geven en bijspringen.
Men kan inderdaad voldoende hernieuwbare energie opwekken zonder dat er een energie tekort optreed.
Men kan zelfs de huidige fossielbrandstoffen vervangen door biobrandstoffen.
Binnen de stroomvoorziening moet men daarvoor wel afstappen van de massaproductie, iets waar de overheid tegen is, want dan heeft die geen controle meer op het verbruik en kan ze daar geen taksen meer op innen.
|
Vertel dat maar even aan de mensen die destijds zonnepanelen plaatsten en nu geconfronteerd worden met rekeningen omdat ze stroom op het net plaatsen.
Citaat:
Dit is natuurlijk dikke onzin.
Want door verspijding van de productie zijn er juist minder hoogspanningslijnen, transformators en stabilisatiepunten nodig.
|
Minder kosten dus.
Niet echt iets van te merken sinds men half het land vol zonnepanelen aan't zetten is.
Citaat:
Wat wel klopt is dat men niet enkel op wind en zon mag inzetten, men moet een gecombineerde inzet doen.
Dit wil zeggen, naast wind en zon, ook water, biogas en verrottigswarmte.
En men moet kleinschalig gaan.
|
Wind en zon? Waar halen we onze stroom tijdens windstille nachten?
Water? Waar gaan we dat doen in een biljartvlak land als België?
Biogas? Ik herinner me de hype van de pelletkachels. Bossen in Canada kappen om het hout met dieselschepen de wereld rond te sturen en te geloven dat we milieuvriendelijk bezig zijn. Waar gaan we de grondstoffen voor zo'n biogasinstallaties kweken?
Verrottingswarmte? Ik heb enkele jaren geleden mee in een actiecomite gezeten tegen de komst van een vergistingsinstallatie. Ik herinner me een studie die we toen gebruikten en die aantoonde dat wanneer zo'n installatie zou ontploffen nagenoeg iedereen binnen een straal van 400m onmiddellijk het loodje zou leggen door de gassen die daar vrijkwamen. Als de wind een beetje meewerkte vielen er zelfs kilometers verder nog doden. En dan heb ik het nog niet over het afvalwater dat zo'n centrale produceert.
Niet moeilijk dat destijds, behalve de aanvrager, nagenoeg iedereen (particulieren en instanties) tegen zo'n installatie was.
Citaat:
Men moet naar een andere manier van afvalverwerking gaan.
Men moet naar een andere manier van riolering gaan.
Men moet naar een andere landbouw en veeteeltproductie gaan.
|
Daar kan geen zinnig mens iets tegen inbrengen. Zolang dat maar gebeurt op een doordachte manier die gevrijwaard wordt van stemmingmakerij.