Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Een non-argument.
Indertijd mochten we alle afval in één afvalemmer stoppen. Ik herinner me het nog levendig. Alles. Tweemaal in de week kwam de ophaaldienst. Geen gedoe.
Tweemaal per jaar mochten we alles aan de straatkant zetten dat we aan groot materiaal weg wilden. Alles. Geen gedoe.
Volgens uw redenering moeten we daarnaar terug, want al de rest is immers "prijsstijging op de kap van de consument".
Want, sedertdien moeten we afval sorteren. Restafval in een peperdure afvalzak. PMD en andere plastic in een paarse zak (in Waregem toch). Papier apart. Hebben we grof afval, dan moeten we nu zelf naar het containerpark waar zowat alles te betalen is.
Statiegeld zal een goede zaak zijn en past in het verder responsabiliseren van de consument én van de producent. Gedrag wijzig je vaak alleen door mensen aan te spreken op hun portemonnee.
|
Pff.... woorden in mijn mond leggen, heb je geen betere discussietechniek, bijvoorbeeld mijn argumenten weerleggen ?
Punt is dat diegene die al jaren netjes sorteert en niet sluikstort uiteindelijk financieel zal meer moeten afdragen en zijn gedrag grondig moeten wijzigen om tot eenzelfde resultaat te komen (voor die persoon).