Citaat:
De Belgische staat heeft een verantwoordelijkheid tegenover de ouders van Mawda, vindt PS-voorzitter Elio Di Rupo. 'Ik zou hen een verblijfsvergunning van 5 jaar toestaan', verklaarde de voormalige premier aan VRT NWS. In een opiniestuk in De Morgen haalt Di Rupo ook uit naar N-VA-voorzitter Bart De Wever.
Mawda, het tweejarig meisje dat gedood werd door een politiekogel na een achtervolging, overleed op het grondgebied van de stad Bergen. De burgemeester daar, PS-voorzitter Elio Di Rupo, beseft dat haar ouders hier ‘in een illegale situatie’ zijn, maar wijst op de verantwoordelijkheid van de Belgische staat. ‘Het is niet om het even wie die hun kind heeft gedood: het is onze politie, het is de staat! Mocht zoiets gebeurd zijn toen ik premier was, zou ik een verblijfsvergunning van 5 jaar - hernieuwbaar - hebben toegestaan.
uit DSonline
In een opiniestuk verwijst de voormalige premier ook nog eens naar de uitspraken van N-VA-voorzitter Bart De Wever, die wees op de verantwoordelijkheid van die ouders in de kwestie. ‘Uw woorden zijn een schande voor dit land’, is Di Rupo streng.
|
Wat hadden we anders kunnen verwachten van ons Franstalig blok!
We krijgen weer de ingrediënten van gewoonte: bedje spreiden voor migranten, wat ze al decennia doen. De NVA afschilderen als de baarlijke duivels...
En het trucje van gewoonte: geef die mensen vijf jaar tijd, ondertussen gaat hun zoontje hier naar school...en moet zijn studies verder kunnen afmaken, dus...
Komt daarbij dat het echtpaar zo zeker als iets ondertussen zal gezorgd hebben voor nog meer kindjes. Kindjes worden eigenlijk gemaakt en gebruikt als een soort "anker" waardoor ze helemaal niet meer zijn weg te krijgen. En het ocmw is er voor de rest...
Laten we het maar aan Di Rupo en consoorten over: alles komt in orde!