Alle constructeurs melden ferme vertragingen in hun leveringen, op bepaalde motoren moet men wslk tot 1 jaar langer wachten, was net op het Duits nieuws. De emissietechnieken moeten allemaal herzien worden, diesel zeker en mogelijk ook voor de heel zware krachtige benzines (als vb wordt BMW 7 serie en M3 gegeven, bij Porsche wslk bijna allemaal)
Oorzaak? iedereen weet het nu wel. (behalve de eeuwige neezeggers)
Constructeurs durven blijkbaar niet meer te sjoemelen, niet met software, niet met hardware. Niet met trukken van de foor bij labotesten, labos die door hun betaald worden. Wie weet wat er nog komt uit de juridische doos, ook bij die zogezegde labo-controles, of enkele omkoopschandalen ofzo.
Bovendien zijn de emissietesten (WLTP vanaf september 2018) strenger.
Maar dat weten de autoconstructeurs al vele jaren (eigenlijk 4 volle jaren), wel raar dat die mediaberichten nu pas komen, mss dachten ze gewoon het risico in te gaan nog jarenlang nog wat verder te sjoemelen.
Citaat:
http://www.manager-magazin.de/untern...a-1199139.html
31.05.2018
Neuer Abgastest WLTP stürzt VW, BMW und Co. in Produktionschaos
Diese Modelle können Autobauer nicht mehr liefern
Nieuwe uitlaatgastest WLTP duwt VW, BMW en Co. in productiechaos
Autofabrikanten kunnen deze modellen niet meer leveren
|
Ook Porsche:
Citaat:
Weinig begrip voor de klaagzang brengt de milieu-georiënteerde verkeersclub Duitsland (VCD) op. "De fabrikanten hadden vier jaar de tijd om zich voor te bereiden op ombouw van hun roetfiltertechniek," vertelde VCD-expert Michael Mueller-Görnert aan manager-magazin.de. Het proces dat nodig is voor de zuivering van uitlaatgassen volgens de RDE-voorwaarden is ook minder moeilijk dan beschreven door autofabrikanten.
Om de schade te beperken, brengen de fabrikanten eerst voertuigen bij die ze in grote hoeveelheden verkopen. Kortom, BMW zal niet aanzienlijk minder auto's verkopen, de fabrikant hoopt dat klanten overstappen naar alternatieve voertuigen van de fabrikant.
Maar bijvoorbeeld, voor de 7 serie is het tijdelijke uit voor benzine toch niet zo triviaal. Alhoewel slechts ongeveer 2000 van de betrokken voertuigen vorig jaar in heel Europa werden verkocht, volgens BMW. Dit type aandrijving is echter in toenemende mate in trek omdat bestuurders omdat ze bang zijn voor rijverboden op dieselauto's. In Duitsland heeft de overheid de laatste tijd zelfs meer 7er ingeschreven als benzineversie dan als diesel.
Wenig Verständnis für das Wehklagen bringt der umweltorientierte Verkehrsklub Deutschland (VCD) auf. "Die Hersteller hatten vier Jahre Zeit, sich auf den Einbau von Partikelfiltern vorzubereiten", sagte VCD-Experte Michael Müller-Görnert gegenüber manager-magazin.de. Der für die Abgasreinigung nach RDE-Bedingungen nötige Vorgang sei auch weniger schwierig als von Autobauern beschrieben.
Um den Schaden zu begrenzen, bringen die Hersteller zunächst Fahrzeuge auf den neuesten Stand, die sie in großen Stückzahlen verkaufen. Unterm Strich werde BMW nicht nennenswert weniger Autos verkaufen, hofft der Hersteller, da Kunden auf alternative Fahrzeuge des Herstellers umsteigen würden.
Doch beispielsweise beim 7er ist das temporäre Aus für Benziner nicht trivial. Zwar wurden laut BMW im vergangenen Jahr europaweit nur etwa 2000 der betroffenen Fahrzeuge verkauft. Doch ist gerade diese Antriebsart derzeit zunehmend gefragt, weil Autofahrer Fahrverbote für Dieselwagen fürchten. In Deutschland ließen die Behörden zuletzt sogar mehr Benzin-7er zu als Selbstzünder.
|