Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad
Hoe moeilijk is het om de uitlaat te verbieden ...
|
Nochtans hebben benzinewagens ook een uitlaat.
De manipulatie was blijkbaar enkel nodig bij
dieselmotoren: (anders was hij toen al nog duurder en-of slechtere prestaties en veel moeilijker te verkopen dan een benzine)
Citaat:
De EU had zich uiteindelijk zelfs genoodzaakt gezien om het gebruik van zulke defeat devices uitdrukkelijk te verbieden.[10] In dat kader kwam er een wettelijke definitie van "manipulatie-instrumenten":
Artikel 3 onder 1 Verordening 715/2007: "een constructieonderdeel dat de temperatuur, de rijsnelheid, het motortoerental, de versnelling, de inlaatonderdruk of andere parameters meet om een onderdeel van het emissiecontrolesysteem in werking te stellen, te moduleren, te vertragen of buiten werking te stellen, zodat de doelmatigheid van het emissiecontrolesysteem wordt verminderd onder omstandigheden die bij een normaal gebruik van het voertuig te verwachten zijn"
Ook de ontoereikendheid van de gebruikte testcyclus was alom gerapporteerd.[7]
In juni 2013 wees een rapport voor de Europese Commissie specifiek op het risico van software die de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) tijdens tests met dieselmotoren zou terugdringen.[12] In het rapport adviseerde het Joint Research Centre (JRC) om dieselmotoren op de weg te testen en niet op testbanken of in laboratoria om het risico van manipulatie van de uitkomsten te reduceren.[12] Met deze aanbevelingen werd niets gedaan.
|
Dit zat dus al meer dan 20 jaar in de doofpot:
Links benzine = OK | rechts diesel nooit OK geweest ondanks hogere NOx-grenswaardes
Citaat:
Reële vervuiling wordt niet in kaart gebracht
Deze prognoses gaan echter uit van theoretische vervuilingswaarden, terwijl ondertussen bewezen is dat er in realiteit geen groot verschil in schadelijke uitstoot is tussen Euro1 en Euro5 voor dieselwagens. Omdat roetfilters en naverbranders niet werken en omdat de laboratorium testen voor de Euronormen niet aan reëel rijgedrag is aangepast. (Dit thema wordt hier toegelicht door de directeur van het Directorate General Environment van de Europese Commissie).

De rode wolk toont de vervuiling die auto’s uitstoten in het laboratorium. De grijze wolk toont de vervuiling van die wagens in het dagelijks gebruik, op straat, op de snelweg, in de stad.
Kortom: de reële luchtkwaliteit zal veel slechter zijn dan de voorspelde waarden.
|
En nog maar een duidelijke grafiek om te tonen dat enkel bij dieselwagens gesjoemeld werd, hier specifiek euronorm 5,
grenswaarde en realiteit diesel versus
grenswaarde benzines of alternatieven:
