Los bericht bekijken
Oud 9 januari 2005, 13:41   #71
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Dat klopt niet: de belastingvermindering op de belastingvrije som en de toeslagen erop voor kinderen ten laste, wordt aan de basis van het belastbare inkomen berekend.

Een illustratie van de berekeningswijze (zie ook je aanslagbiljet):

Stel :
Er zijn 2 belastingschalen:
25 % op het inkomen van 0-500, 50 % op het inkomen daarboven
De belastingvrije som bedraagt 100 euro per volwassen persoon en 50 per kind ten laste
Echtpaar 1 heeft 2 kinderen en een belastbaar inkomen van 400
Echtpaar 2 heeft ook 2 kinderen en een belastbaar inkomen van 800

Belastingberekening voor echtpaar 1
Belasting zonder belastingvrije som: 400 x 25 % = 100
Belastingvrije som: (100 x 2) + (50 x 2) = 300
Belasting die op de belastingvrije som verschuldigd zou zijn: 300 x 25 % = 75
Verschuldigde belasting: 100 - 75 =25

Belastingberekening voor echtpaar 2
Belasting zonder belastingvrije som: (500 x 25 %) + (300 x 50 %)= 275
Belastingvrije som: (100 x 2) + (50 x 2) = 300
Belasting die op de belastingvrije som verschuldigd zou zijn: 300 x 25 % = 75
Verschuldigde belasting: 275 - 75 =200

Beide echtparen, het arme en het rijke, hebben 2 kinderen, beide echtparen krijgen evenveel belastingvermindering.
In mijn openingstopic hekelde ik een aantal socialezekerheidsrechterlijke aspecten die verbonden zijn aan het krijgen van kinderen. Over de fiscaalrechterlijke aspecten sprak ik mij toen niet uit. Niettegenstaande ik er geen voorstander van ben, vind ik het systeem van de belastingvrije sommen minder erg dan het systeem van kinderbijslag. Om ten volle te kunnen genieten van de fiscale voordelen die voortvloeien uit de belastingvrije sommen voor kinderen ten laste, moest men tot voor enkele jaren toch reeds een bepaald inkomen bereikt hebben, waar men doorgaans moest voor gewerkt hebben. Kinderbijslag krijgt iedereen, ook diegenen die te lui zijn om te werken (en het bijgevolg absoluut niet waard zijn kinderen op de wereld te zetten). Sinds enkele jaren heeft men echter ook het systeem van de terugbetaalbare belastingkredieten ingevoerd, waardoor men beloond wordt indien het belastbare inkomen lager ligt dan de belastingvrije sommen voor kinderen ten laste. Net zoals ik voorstander ben van de afschaffing van het kindergeld, ben ik eveneens voorstander van de afschaffing van de terugbetaalbare belastingkredieten. Ook de belastingvrije sommen voor kinderen ten laste (en meer in het algemeen voor personen ten laste) zou ik in principe liever afgeschafd zien, in ruil voor een verhoging van de belastingvrije basissom die elke belastingplichtige geniet.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 9 januari 2005 om 13:43.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden