Los bericht bekijken
Oud 7 juni 2018, 11:54   #58
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.599
Standaard

Ik stootte vandaag via Google Nieuws op dit artikel.

Ik heb geen idee wat doorbraak.be voorstelt (betrouwbaar en/of neutraal of niet) en heb het ook niet verder uitgezocht maar in het artikel kwamen een aantal zaken ter sprake waar ik mijn wenkbrauwen toch even bij moest fronsen.

Enkele uittreksels:

Citaat:
De zon schijnt gratis. Maar om die zon om te zetten in energie zijn tot wel vijftien keer meer grondstoffen dan nucleaire of fossiele brandstoffen nodig. Volgens het IPCC (en dat zijn de internationaal aanvaarde normen) stoten die panelen ongeveer viermaal meer CO2 (45 gram CO2 eq/KWh) uit dan nucleaire (12gram co2 eq/KWh) brandstof. Bovendien is de afvalberg bij gelijke productie 300 keer groter bij zonnepanelen dan bij nucleaire brandstof.
Citaat:
Volgens een recente Duitse studie, lekte er nu al 11.000 ton lood en 800 ton cadmium rechtstreeks in ons milieu door die zonnepanelen. Al sinds 2006 is er in de Europese unie een verbod op lood in gelijk welk product, de RoHS- richtlijn. Zelfs aan een vishengel mag geen lood meer bengelen. De enigen die een uitzondering kregen, waren…. juist, de zonnepaneelfabrikanten.
Citaat:
Ook de recyclage van zonnepanelen is geen eenvoudige zaak. Het is duur en de productie van zonnepanelen is goedkoper zonder die gerecycleerde materialen.
Citaat:
Tot wel 90% van alle e-waste is illegaal gedumpt in arme landen, volgens een VN-studie. Geschat wordt dat tegen 2050 er niet minder dan 78 miljoen ton aan oude zonnepanelen op onze planeet zullen rondslingeren.
Citaat:
Het zal velen verbazen, maar ongevallen met windmolens komen vaker voor dan de meesten denken. Sinds het jaar 2000 zijn er al 2231 ongevallen geregistreerd, daarvan zijn er 137 met dodelijke afloop en dat geeft een totaal van 184 dodelijke slachtoffers. Toch zou dit maar het topje van ijsberg zijn en zou het werkelijke aantal slachtoffers en ongevallen nog veel hoger liggen.
Citaat:
Net zoals bij zonnepanelen komt ook bij windmolens een recycleerprobleem op ons af. Tegen 2050 zal ook daar 43 miljoen ton, niet recycleerbar afval, bestaande uit de gigantische wieken, een probleem vormen.
Citaat:
Volgens onderzoek is er niet minder dan 200.000 liter water nodig om slechts 1 ton zeldzaam aardmetaal te produceren. Water dat nadien zwaar vervuild en verzuurd terug in het milieu terecht komt. Tegen 2050 zal China niet minder dan 80 miljoen kubieke meter lozen in het milieu. Dat is 80 miljard liter vervuild water of meer dan 30.000 olympische zwembaden vol. Dan hebben we het nog niet eens over het smelten, transport, productie, plaatsing en onderhoud van windmolens.

Bij de meeste van die beweringen staan in het artikel links naar de studies/bronnen.
Nu ben ik altijd wel voorstander geweest van het behoud van nucleaire energie als voornaamste energiebron en heb nooit iets gehad tegen 'groene' energie maar als ik bovenstaande zo lees wordt er bij groene lobbygroepen toch ook al eens snel iets bedekt met de mantel der liefde.

Een paar posts terug kreeg de nucleaire sector hier nog het verwijt dat ze laten uitschijnen dat kerncentrales geen onderhoud nodig hebben omdat er nooit over gecommuniceerd wordt maar als bovenstaande klopt houdt de 'groene' energiesector toch ook nog een heel aantal 'vieze' zaken wijselijk bedekt.

Voer voor discussie lijkt me.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 7 juni 2018 om 12:01.
BigF is offline   Met citaat antwoorden