Los bericht bekijken
Oud 11 juni 2018, 21:24   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.431
Standaard

Moesten alle Europese landen de dieselrijders verplichten hun autos te laten aanpassen - enkel software - dan waren er dikwijls geen files meer.

En de software update helpt veel te weinig ca. 20% maar, of 15% tot 25% minder NOx naargelang wagen. Globale NOx-mindering zal dan geschatte 3 tot 7% zijn volgens UBA. (en wslk minder sjoemel-koppel en -vermogen...)

Bron Duitse overheid UBA, vraag 5
Citaat:
https://www.umweltbundesamt.de/theme...tworten-diesel

5. Bringen die Software-Updates etwas für die Luft in den Städten?

Ja, allerdings wird die Luft davon kaum besser. Berechnungen des Umweltbundesamtes aus dem Sommer 2017 zeigen, dass die von den deutschen Automobilherstellern angebotenen Software-Updates die Stickoxid-Emissionen der gesamten Pkw-Flotte nach UBA-Schätzung um drei bis sieben Prozent senken können – je nachdem, wie viele Besitzer die Updates durchführen lassen (Annahme: zwischen 3,5 und 5 Millionen Fahrzeughalter) und je nachdem, wie viel das Update bringt (Annahme: zwischen 15 und 25 Prozent pro Fahrzeug bezogen auf die Situation vor dem Update).

Für die Luft in den Städten zeigt sich damit wenig Verbesserung: In den wahrscheinlichsten Szenarien liegt die Minderung demnach etwa zwischen zwei Mikrogramm und fünf Mikrogramm Stickoxide pro Kubikmeter – und hier ist die von den Herstellern im Nachgang zum Nationalen Forum Diesel im August 2017 durchgeführte Umtauschprämie sogar schon mit eingerechnet. Letztlich würden allein mit Software-Updates und Umtauschprämie nur ganz wenige der belasteten Städte den EU-Luftqualitätsgrenzwert für Stickstoffdioxid einhalten können. In Städten wie Stuttgart oder München liegt die Stickstoffdioxidbelastung bei rund 80 Mikrogramm pro Kubikmeter im Jahresdurchschnitt – also bei fast dem Doppelten des erlaubten Grenzwertes von 40 Mikrogramm. Die maximal fünf Mikrogramm Minderung der Stickstoffdioxid-Belastung durch Software-Update und Umtauschprämie reicht daher bei weitem nicht aus, ist aber ein erster wichtiger Schritt. ...
Gemiddeld overschrijden ze de norm met 500 % ...
bron: http://ecoscore.be/nl/info/ecoscore/nox

In redelijk veel landen bestaat er zelfs geen verplichting, zoals in Nederland en in België zal ook wel geen echte verplichting zijn enz...

Citaat:
https://www.ad.nl/binnenland/diesels...door~a502be64/

Diesels sjoemelen maar door

Zo'n 115.000 Nederlanders rijden nog rond in sjoemeldiesels. Zij nemen de schade aan het milieu voor lief uit angst dat de auto na een update minder zuinig rijdt.

Marcia Nieuwenhuis 13-02-17

Bijna een jaar geleden, op 18 februari 2016, kregen ongeveer 175.000 bestuurders van Volkswagens, Audi's, Seats en Skoda's een brief met de oproep om terug te gaan naar de dealer vanwege gemanipuleerde software. Die zorgt ervoor dat dieselauto's in het laboratorium keurig binnen de uitstootnormen blijven, maar op de weg tientallen keren méér uitstootten.

Uit nieuwe cijfers die deze krant bij de RDW heeft opgevraagd, blijkt dat een jaar later nog geen 50.000 dieselrijders - 30 procent - hier gehoor aan hebben gegeven. Veel automobilisten laten de sjoemelsoftware gewoon zitten. ,,Consumenten halen hun schouders erbij op, omdat ze redeneren dat hun eigen veiligheid niet direct in het geding is en omdat ze zelf geen negatief effect ervaren bij gebruik van de auto", zegt Tom Huyskens van de brancheorganisatie van autohandelaren en garagehouders Bovag.

Ook angst dat de auto na de software-update minder lekker rijdt of meer brandstof verbruikt, speelt mee. Probleem is volgens hoogleraar informatica Jan Friso Groote van de TU Eindhoven, gespecialiseerd in de correctheid van software bij apparaten, dat mensen eerder handelen uit eigen belang, dan in het belang van het hele land. ,,Een automobilist met een iets vervuilende auto heeft daar zelf relatief weinig last van. Die denkt waarom zou ik teruggaan voor een update? Mijn auto rijdt prima! Maar iedereen is gebaat bij minder uitstoot.''

Aan de hand van gegevens van 7,1 miljoen Nederlanders stelde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in 2015 dat de uitstoot van stikstofdioxine de sterfte iets verhoogt, met name door longkanker. ,,Als deze sjoemelvoertuigen allemaal zouden worden aangepast, gaat dat tot lagere concentraties leiden'', verklaart Joost Wesseling van het (RIVM). ,,Het maakt echt uit als een deel van de voertuigen dat niet doet.''

In Duitsland heeft de overheid de terugroepactie verplicht. In Nederland beslissen automobilisten zelf óf en wanneer ze teruggaan naar de garage. Milieudefensie wil dat terugroepacties hier ook zo snel mogelijk verplicht worden.

Volle gang

Pon, het Nederlandse bedrijf dat auto's van de Volkswagengroep (ook Audi, Seat en Skoda) importeert, gaat ervan uit dat het aantal eigenaren van sjoemeldiesels ook zonder die verplichting de update nog uit zullen laten voeren. De terugroepacties worden 'in fases uitgerold' en zijn 'in volle gang', aldus de importeur die ook herhaalbrieven stuurt aan klanten. Pon stelt dat er intussen 60.000 auto's zijn teruggegaan. Dit betekent dat er nog altijd zo'n 115.000 sjoemeldiesels rondrijden.
En ook na een software-update blijven het sjoemeldiesels...

Laatst gewijzigd door Micele : 11 juni 2018 om 21:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden