Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan
Voor wat de Europese leiders betreft : u verwoordt uw conclusie, en dat staat u vanzelfsprekend volkomen vrij. De “conclusie” die u mij in uw post 6 toeschrijft stamt evenwel louter uit uw verbeelding. U zult die voorgehouden “conclusie” niet in mijn posts terugvinden : ik spreek mij niet uit over de mate waarin de huidige Europese leiders onze belangen behartigen.
|
Het grote probleem is ,dat de meeste politieke leiders ,nikswits zijn.
Ze hebben totaal geen verstand van geschiedenis.
Als ze dat verstand wel hadden ,dan hadden ze geweten dat Rusland na 1989 niet een land zou worden als het Westen.
Het oude Russische Rijk met de Orthodoxe kerk, de historische vijand van die Roomse Kerk en Protestanten in Europa,
steekt natuurlijk weer de kop op.
Natuurlijk blijft Turkije niet hangen in het seculiere tijdperk van Ataturk.
Het grote Ottomaanse moslimrijk komt natuurlijk weer terug van weggeweest.
De Arabieren laten zich niet zomaar de wet voorschrijven door militaire missies van het Westen en de
middeleeuwen zijn daar nog leng niet ten einde.
Natuurlijk heeft Amerika haar eigen geschiedenis en grote delen zijn nooit zo Europees geweest,
als o.a. New York en Californie. Oude tijden herleven en het Wilde Westen is daar nog lang niet verdwenen.
Daarom Europa zal ook haar roets en toekomstperspectief moeten hervinden en uitvinden.
De verschillende landen en culturen hebben toch met elkaar gemeen een lange geschiednis
van Roomse kerk en Protestanten, Een geschiednis van Verlichting en Humanisme.
Een geschiedenis van vreselijke wereldoorlogen.
Daarom zal Europa zich toch blijven onderscheiden van omliggende buren en andere staten in de wereld.
Hopelijk gaan alle politieke leiders zich wat meer verdiepen in de geschiedenis van onze landen en van onze tegenspelers.
Alleen al omdat de veranderingen bij anderen staten ons dwingen dit te doen.