Er heerst in ons land momenteel gewoon een angstcultuur gelijk die in de USSR. Mensen durven (behalve anoniem op het internet) hun mond niet meer open doen. Zelfs in gewone niet politieke gesprekken wikken en wegen mensen hun woorden alsof ze in een gewelddadige dictatuur leven. Niemand durft nog de huidskleur te gebruiken om iemand waarvan de naam niet (meer) bekend is aan te duiden. De gekste eigenschappen worden genoemd als men naar een collega wil verwijzen zonder de naam te weten maar nooit meer de huidskleur. Rood worden, gestamel, stiltes, ...
De psychische terreur waar we onder leven is niet normaal meer te noemen. Volgens mij is er daarnaast ook een onzichtbare genocide bezig. Van mijn leeftijdsgenoten uit mijn jeugd hebben enkel diegenen uit het technisch en beroepsonderwijs zich voortgeplant. Als 10% van de mensen waarmee ik de humaniora heb doorlopen onder het juk van de mei 68 generatie babyboomers zich heeft voortgeplant is het veel.
De VRT-ploegen die mensen opzochten die 'racistische' tweets of commentaren op krantenwebsites plaatsten en die openlijk aan de schandpaal nagelden, wekken jaloezie bij voormalige STASI-ambtenaren. Ach zo kon het ook denken die.
|