Vanaf 1 september 2018 is minimaal euronorm 6C verplicht.
Maar wie slim is gaat voor minimaal euronorm 6D-Temp of tenlaatste verplichte minimumnorm vanaf 1 sept 2019.
ADAC heeft daar een lijst van de wagens die daar onder vallen:
https://www.adac.de/infotestrat/umwe...p/default.aspx
Wie nog slimmer is gaat voor full-Euronorm 6D. (zonder Temp) tenlaatste verplicht de 1 januari 2021. Maar ik denk niet dat die al aangeboden worden, wslk nog wachten... in elk geval staat er nog geen enkele op die lijst, ADAC past die lijst continu aan, euronorm 6D staat er nog niet bij.
Dealers willen natuurlijk eerst hun oudere euronorm kwijt, die zullen ze wel met wat extra korting aanbieden.
Vanaf 1 sept 2018 mogen die euronorm 6B niet meer -in principe- voor de eerste keer als nieuw ingeschreven worden. Maar de meeste wetten hebben achterpoortjes en uitzonderingen onder bepaalde voorwaarden, namelijk voertuigen uit restantvoorraden, die krijgen... zie :
https://mobilit.belgium.be/sites/def...ember_2018.pdf
Denk aan het hoger waardeverlies als men een auto met slechtere milieunorm koopt, tenzij men de wagen natuurlijk tot het einde blijft rijden.
Benzinewagens met een moderne motor
met directe injectie zullen dus een benzineroetfilter hebben vanaf euronorm 6C en beter:
https://www.hln.be/auto/roetfilters-...2018~adc2ff35/
bron VW Group bijvoorbeeld:
https://www.volkswagen-press.be/volk...benzinemotoren